Voel je James Bond in deze Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation
Vanaf eind dit jaar kunnen enkele wereldburgers zich James Bond voelen. De Engelse autobouwer is namelijk gestart met de bouw van de DB5 Goldfinger Continuation. Het model is een natuurgetrouw kopie van de originele filmauto.
Vijfenvijftig jaar geleden verliet voor het laatst een fonkelnieuwe Aston Martin DB5 de fabriekspoort in Newport Pagnell. Dat bracht de productieteller op minder dan 900 exemplaren. Enkele van de auto’s van de tussen 1963 en 1965 gebouwde sportcoupé ging naar de producent van de filmreeks James Bond, waarna de DB5 voor eeuwig werd gekoppeld aan de beroemde Engelse geheim agent. Bond kreeg een speciale uitvoering met leuke gadgets, zoals een schietstoel en pistolen verborgen achter de lichtunits.
Goldfinger
Op exact dezelfde geboortegrond als de originele DB5 zijn nu de eerste exemplaren van de ‘Continuation-serie’ in opbouw. Aston Martin Works, dat van de autobouwer als enige in Newport Pagnell is achtergebleven, vervaardigt met de hand een kopie onder de naam DB5 Goldfinger Continuation. De auto lijkt op het model uit de filmklassieker Goldfinger uit 1964. Ook dit maal heeft Aston Martin de samenwerking gezocht met de filmmaker van James Bond, EON Productions.
Oliespuiten
Zodoende heeft ook de DB5 Goldfinger Continuation de voorzieningen waarover Bond in Goldfinger beschikte. Nu moet dat niet letterlijk worden opgevat, want zodra je op de knop van het aan de achterzijde oliespuitende systeem drukt, gebeurt er niets. De knop zit er wel op. Net als het rookscherm achter, de draaiende kentekenplaathouder (3 nummerborden), de voorste machinegeweren, de omhoogschuivende ‘kogelvrije’ plaat en de uitschuifbare wielmoeren. Optioneel kun je ook het uitneembare dakpaneel boven de voorste passagiersstoel bestellen, waardoor het lijkt alsof de auto ook over de schietstoel beschikt.
Schietstoel
Verder voorziet Aston Martin Works de DB5 Goldfinger Continuation van zaken als een radarscherm, een telefoon in de bestuurdersdeur, omhoogklappende versnellingspookknop, knoppen in de armleuning en middentunnel en een berglade onder de voorstoel. Om het geheel af te maken, spuit Aston Martin Works de sportcoupé in de tint Silver Birch, zoals de filmauto ook op het aluminium, handgeklopte koetswerk had. Onder de motorkap hangt in het nieuwste exemplaar een 4,0 liter zescilinder benzinemotor met de kamers in lijn, drie carburateurs, een oliekoeler en ongeveer 300 pk. Aan het blok koppelt Aston Martin een handgeschakelde vijfbak van ZF.
Prijs Aston Martin DB5
De achterwielaangedreven DB5 Goldfinger Continuation kost 4.500 uur om te bouwen. Het prijskaartje van de auto is dan ook astronomisch. Aston Martin Works vraagt liefst 2,75 miljoen pond -exclusief belastingen- voor de auto. Dat is iets minder dan enkele jaren geleden voor een van de drie originele filmauto’s werd gevraagd! In totaal komen er 25 beschikbaar.
Continuation-serie
De DB5 Goldfinger Continuation maakt deel uit van een serie historische modellen die de Engelse autobouwer opnieuw bouwt. Eerder verschenen de DB4 GT en de DB4 GT Zagato.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten