De allereerste Lamborghini Countach LPI800-4 is voor Nederland!
In de fabriek te Sant’Agata Bolognese is de bouw van de allereerste Lamborghini Countach LPI800-4 reeds van start gegaan. Hoe bijzonder is het dat dat exemplaar nota bene eindbestemming Nederland heeft! Als alles volgens plan verloopt, steekt de supercar nog voor de jaarwisseling de grens over.
Lamborghini is zijn Nederlandse fans heel goed gestemd. Niet alleen wees het Italiaanse sportwagenmerk de Nederlandse markt één van de twintig exemplaren van de Centenario toe, ook met de 63 Sian Coupés maakte de fabrikant twéé landgenoten blij. Van de tot 40 stuks gelimiteerde Essenza SCV12 vertoeft één exemplaar op Nederlands grondgebied. Van de Lamborghini Countach LPI800-4 zijn in ieder geval twee auto’s aan Nederland toegewezen, terwijl een derde productieplaats nog bevestigd moet worden.
Productienummer
De Italianen doen er dit maal een schepje bovenop door ook het allereerste exemplaar dat de productielijn in Sant’Agata Bolognese verlaat aan Nederland toe te kennen. Een unicum, aangezien de dergelijke auto’s normaliter in grote getalen naar de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, Japan of Duitsland, waar de verzamelaarsstukken in een donkere kelder of garage verdwijnen. Specifieke productie- of chassisnummers krijgen binnen de verzamelaarswereld een hogere waarde toegekend. De Italianen kiezen echter dit maal voor een koper die de supercar ook gebruikt waarvoor hij is gebouwd. Op Countach LPI800-4 met het laagste productienummer komt gewoon een Nederlands kenteken. De coupé zal bovendien op de weg te zien zijn. Het enige moment dat de few-off sportwagen in een donkere omgeving staat, is wanneer het nacht is.
Lid van de Lamborghini-familie
Lamborghini wijst de allereerste Countach LPI800-4 aan de Nederlandse klant toe, vanwege zijn goede relatie met het merk. De koper is een actief lid van de Lamborghini-familie en racet in de Super Trofeo. Hij bezit meerdere ‘stiertjes’ uit de Italiaanse stal en heeft enkele exemplaren uit de gelimiteerde series van het merk. De koper hoefde niet te beloven dat de klant met de auto gaat rijden, dat weet het merk door zijn onderhoudsgeschiedenis van het huidige wagenpark, alsmede de posts op het Instagram-account.
P112
Het eerste exemplaar krijgt een witte lak met blauwe gloed. Het interieur kleurt rood en kent onder andere zwarte stitching. Lamborghini bouwt van de Countach LPI800-4 nog 111 stuks, waarvan er drie tot vier naar de Benelux komen. Het productievolume van 112 exemplaren is een subtiele verwijzing naar de exotische auto waarnaar hij verwijst. De Countach werd exact vijftig jaar geleden ontwikkeld. Bij de eerste presentatie luisterde de sportcoupé naar de projectnaam P112. Een roepnaam had de auto toen nog niet. Die kreeg Lamborghini’s productieversie pas in 1973. Countach is de naam die het langst door Lamborghini is gebruikt en nu geeft het merk er een vervolg aan.
Prijs Lamborghini Countach LPi 800-4
De prijs van de auto ligt iets boven de twee miljoen euro, exclusief BTW en BPM. In Nederland ligt de prijs op globaal 2,66 miljoen euro. Alles technische details lees je hier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace