De Alpine A110 R zou je ook Alpine A110 CSL of GT3 RS kunnen noemen
De Alpine A110 is van zichzelf al een lichtgewicht racemonstertje, maar in Dieppe – waar Alpine gevestigd is – wilden ze nog een stapje verder gaan. Dit is de Alpine A110 R. Een gestript circuitspeeltje dat net zo goed Alpine A110 CSL of GT3 RS had kunnen heten.
Daarmee bedoelen we natuurlijk dat Alpine het recept van BMW en Porsche volgt, die de M4 en 911 ook lichter en racier hebben gemaakt. Om met het gewicht te beginnen: de Alpine A110 R weegt 34 kilo minder dan de A110 S en legt slechts 1082 kilo in de schaal. Hoe heeft Alpine dat weten te bereiken? Door veelvuldig gebruik te maken van koolstofvezel voor onder meer de kofferklep (min 2,9 kilo), de wielen (min 12,5 kilo), de motorkap (besparing onbekend) en de stoelen (min 5 kilo). Ook heeft Alpine een deel van de geluidsisolatie uit de cabine verwijderd.
Alpine A110 R met 300 pk sterke viercilinder turbomotor
De motor hebben de technici met rust gelaten. De 1,8-liter viercilinder turbomotor levert nog steeds 300 pk en 340 Nm. Met de Launch Control-functie van de zeventraps automaat met dubbele koppeling ingeschakeld, zit de A110 R in 3,9 seconden op 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 285 km/h.
Maar daar gaat het niet om bij de nieuwste Alpine. Hij is geoptimaliseerd voor het circuit met aangepaste aero-elementen en een verbeterd onderstel.
Voor 14 kilo extra downforce, achter 29 kilo
De A110 R is standaard uitgerust met een flinke achterspoiler, die is opgehangen aan steunen in de vorm van een zwanenhals. Samen met de aerodynamische wielen, de vlakke wagenbodem en de diffuser zorgt die achter voor 29 kilo extra downforce bij 285 km/h.
Tegelijkertijd is de luchtweerstand van de auto gereduceerd met 5 procent. In de luchtinlaten vóór zitten beweegbare kleppen, die voor 14 kilo aan neerwaartse druk op de vooras zorgen.
Hydraulische dempers zijn handmatig te verstellen
Het onderstel dan. De A110 R ligt 1 centimeter lager dan de A110 S, maar kan nog een centimeter naar beneden worden gelegd met zijn verstelbare dempers. Verder heeft Alpine de stabilisatorstang aan de voorzijde 10 procent en aan de achterkant 25 procent stijver gemaakt. Ook is de vering rondom 10 procent steviger geworden.
De hydraulische dempers zijn handmatig, via een ring, te verstellen. Er zijn twintig standen. De Alpine A110 R staan standaard op semi-slicks en is uitgerust met composiet remmen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Alpine heeft de mooiste spruitstukken aller tijden
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Gelekt! Dit is het snelle broertje van de Renault 5, de Alpine A290
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken