Een andere Mini, de Meanie
Onder de naam Meanie (even hardop zeggen) schittert op de Autosalon van Geneve 2018 een bijzondere Mini. Het is een uitgave van Emil Frey Classics AG.
Meanie
Het bedrijf is een bekende en grote importeur van tal van automerken in de Alpenlanden. Maar de onderneming heeft ook een klassiekerafdeling, waaronder het de Meanie bouwt. Met het predikaat ‘world premiere’ toonde Emil Frey Classics AG de opvallende Mini op de Geneefse autoshow.
Middenmotor
Tenminste, hij ziet er uit als een Mini, maar de compacte tweedeurs hatchback beschikt onderhuids over aangepaste techniek. Niet alleen is het kleine viercilindermotortje voorin verwijderd, de krachtbron hangt nu centraal in de auto. Bovendien is het niet het originele blok meer dat de Zwitser aandrijft. Gekozen is voor een 2,0 liter viercilinder motor met directe inspuiting en twee turbo’s. Het vermogen bedraagt 220 pk en het koppel ligt op 340 Nm. En dan te weten dat de reeks van aanpassen de Zwitser weliswaar rond de 300 kg zwaarder hebben gemaakt, maar dat het totaalgewicht slechts 850 kg bedraagt. Aan de middenmotor is een handgeschakelde zesbak gekoppeld.
Tweezitter
Onder de typisch Britse carrosserie schuilt een stalen spaceframe. De wielophanging bestaat uit double wishbone vóór en draagarmen achter. Het remsysteem heeft onder andere geperforeerde en geventileerde schijven met een diameter van 260 mm vóór, terwijl achter even grote schijven zijn gemonteerd. 40% van het gewicht rust op de vooras, 60% op de achterste wielen. Vanwege de positionering van het motorblok staan er binnenin slechts twee stoelen.
Vier seconden
Met de 2.0-turbomotor is de Meanie in staat om in minder dan vier tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 200 km/h, dankzij de begrenzer.
Prijs
Wat de auto moet kosten, is niet bekend. Er worden slechts vijf exemplaren gebouwd.