Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Nieuws Vandaag
Leestijd: 3 minuten

De Aston Martin Vantage is nu volwassen, maar niet minder speels

Met meer vermogen, meer grip en een luxueuzer interieur wordt de Aston Martin Vantage gepromoveerd van sportwagen naar supercar.

Voor Formule 1-kijkers is de nieuwe Vantage geen onbekend gezicht meer. In de vaardige handen van Bernd Mayländer wisselt het model al enige tijd met de Mercedes-AMG GT Black Series af als safety car. Nu heeft Autovisie er ook mee mogen sturen.

De Aston Martin Vantage heeft meer van alles

Deze derde generatie is een zeer grondige doorontwikkeling van het vorige model. Wederom in alle richtingen een fractie groter gegroeid, maar vooral met een substantiële vermogenstoename. Het is nog steeds de van AMG geleende vierliter V8 met twee turbo’s die voor de aandrijving zorgt, maar dan met liefst 130 pk meer dan in de krachtigste variant van de uitgaande generatie.

Aston Martin Vantage V8 review
(Afbeelding: Aston Martin)

Met 665 pk en 800 Nm mengt de Vantage zich moeiteloos temidden van recente non-hybride supercars. Met een topsnelheid van 325 km/h en een 0-100 sprint van 3,5 seconden eveneens. Sowieso heeft de Vantage als voordeel dat het inmiddels een van de laatste ‘klassieke’ auto’s in z’n soort is, met louter achterwielaandrijving en geen enkele vorm van elektrificatie. Anderzijds zorgt het bijbehorende verbruik van 1 op 8,3 in Nederland wel voor een forse prijs die na wat optiestrepen al gauw richting de drie ton neigt…

Eindelijk een Aston-waardig interieur

In het interieur zou je zomaar wel kunnen denken dat het een volledig nieuwe auto betreft. Geen paneel is onaangeroerd gelaten om het zwakste punt van de Vantage aan te pakken. De kwaliteitsbeleving is er met sprongen op vooruit gegaan. Zeker nog niet perfect op detailniveau, maar een eind in de goede richting.

Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster

In plaats van tweedehands Mercedes-Benz onderdelen tref je nu hetzelfde bedieningsconcept dat enige tijd geleden debuteerde in de DB12. Met veel fysieke knoppen, waaronder heerlijk soepel draaiende scrolwieltjes voor bediening van airco, volume en dergelijke. Terwijl de transmissie eindelijk een pookje in plaats van losse drukknoppen kreeg. Het infotainment is niet het allermodernste, snelste of meest intuïtieve, maar voor een onafhankelijke kleine fabrikant als Aston Martin afdoende competent. Belangrijker is dat de zitpositie onveranderd perfect is.

Comfortabeler, sneller, maar nog steeds speels

Het onderstelkarakter suggereert dat de Aston Martin Vantage qua karakter ergens tussen een GT en een typische sportwagen in zit. Enerzijds zit er indrukwekkend veel absorptievermogen in het onderstel, tegelijk kan de eerste aanslag van de korte veerwegen vrij stug aanvoelen.

Deze Aston Martin Valkyrie staat in Nederland en kan van jou zijn

Wat onverminderd is gebleven, zo niet versterkt is (in letterlijke zin doordat de stijfheid door onderhuidse verstevigingen fors is verhoogd), is het gevoel van een volmaakte balans tussen voor en achteras. Gevoelsmatig zijn spoorbreedten en wielbasis identiek (dat zijn ze uiteraard niet…) zodat het voelt alsof je in het midden van een super wendbaar en controleerbaar vierkant platform zit. Dat geeft je als bestuurder alle mogelijkheden om zelf te zorgen dat de massa altijd op de juiste banden leunt. Daarbij wederom zeer goed geholpen door een sperdifferentieel dat altijd exact lijkt te weten wat je van plan bent. Juist door het ontbreken van allerhande chassistechnologie zoals meesturende achterwielen, is de Vantage heerlijk speels en voorspelbaar.

Vantage

Aston Martin

8 Score

Pluspunten

  • Oldschool karakter
  • Indrukwekkende verschijning
  • Speels weggedrag

Minpunten

  • Duur door dorstige motor
  • Transmissie mag sneller reageren
  • Geen V12 meer

Eén van de laatst overgebleven klassieke sportcoupés, met voortaan supercar-waardige prestaties en GT-kwaliteiten. Hoge prijs is het enige wat ‘m echt tegenzit.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.