De Audi R8 neemt rokend afscheid: met de krachtigste RWD ooit
Krijgt de Audi R8 een opvolger? Ja. Krijgt die opvolger een monumentale atmosferische V10-motor? Nee. Audi kiest voor – hoe kan het ook anders – volledig elektrische aandrijving. Daarom moeten we deze Audi R8 V10 GT RWD koesteren. Hij is een last hurrah voor de Lamborghini Huracan uit Ingolstadt. En wat voor een …
De Audi R8 Coupé V10 GT RWD, zoals het model voluit heet, koppelt een 620 pk sterke V10 aan alleen achterwielaandrijving. Daarmee is de GT het krachtigste R8 RWD-model dat Audi ooit op de markt heeft gebracht. En daarmee kun je naar hartelust banden oproken. Audi heeft namelijk Torque Rear toegevoegd, een rijmodus die je de mogelijkheid geeft om zelf de mate van gecontroleerd overstuur te bepalen. Torque Rear heeft zeven standen, die je met een schakelaar op het stuur kunt inschakelen. Niveau 1 staat weinig slip toe, niveau 7 juist heel erg veel.
Audi R8 RWD met 620 in plaats van 540 pk
De bestaande Audi R8 RWD heeft ‘maar’ 540 pk en 540 Nm. Voor de GT heeft Audi de tiencilinder uit de vierwielaangedreven R8 gebruikt, die 620 pk en 565 Nm levert. Daarmee accelereert de GT in 3,4 seconden naar 100 km/h en zit hij minder dan 7 seconden later al op 200 km/h. Zijn top bedraagt 320 km/h.
Net als alle andere R8-modellen heeft-ie een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De GT is 20 kilo lichter dan de gewone RWD en weegt 1570 kilo.
Gelimiteerde oplage van slechts 333 stuks
Audi bouwt slechts 333 exemplaren van de R8 GT. Standaard heeft hij koolstofkeramische remmen, een performance-onderstel en lichtgewicht schaalstoelen. Optioneel is de GT uit te rusten met verstelbare veerpoten.
Je kunt de limited edition herkennen aan het zwarte R8 GT-logo op de achterzijde, de Carbon Aerokit en matte lakkleur Suzuka-grijs, die ook op zijn voorganger te vinden was. De GT is ook te bestellen in Tango-rood en Daytona-grijs.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland
-
Audi belooft dat nieuwe RS3 beter is dan ooit: dit is er veranderd
-
Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven.
-
Oef! Het dashboard van de Audi A5 is niet mooi zonder passagiersdisplay
-
Voor 15.000 euro heb je deze serieuze premium-occasion