De Aventador Ultimae is het afscheidscadeau voor de pure V12
Na tientallen jaren trouwe dienst, moet Lamborghini gedwongen afscheid nemen van de pure V12 aandrijflijn. De Aventador mag ‘m ten grave dragen.
Kloppend hart
Het was in 1963 dat Lamborghini met de 350 GT het eerste model met V12 produceerde. In de jaren erop vormde de twaalfcilinder het hart van de meest toonaangevende auto’s uit Sant’Agatha di Bolognese, met de Miura, Countach en Diablo als enkele notabele voorbeelden. Om de toekomst van het merk én de motor veilig te stellen, is Lamborghini binnenkort echter genoopt om een hybride component aan de V12 toe te voegen. Wat dat zal doen met de beleving en het gevoel, zijn vragen die we in de toekomst beantwoord zullen krijgen. Voor nu is er nog een laatste kans om te rijden in een Lambo met pure V12 aandrijving. De Ultimae is in een oplage van 350 coupés en 250 roadsters gebouwd, en allen zijn ondanks een prijs van dik 350.000 euro pré belastingen inmiddels al vergeven. En dat snappen we best…
onbeschrijfelijk
Het spreekt bijna voor zich dat de twaalfcilinder voor deze bijzondere gelegenheid nog één keer tot het uiterste gepusht is. De 6,5liter uit de Aventador SVJ is als basis genomen, waaruit op een of andere manier nog eens 10 pk geperst is voor een totaal van 780 stuks. Als vanouds worden die naar alle vier de wielen gestuurd via een automaat met enkele koppeling. Vierwielbesturing en de nodige elektronische assistenten staan gereed om je te helpen bij het controleren van het gewicht van die enorme aandrijflijn.
Door gebruik van lichtere materialen voor motor en uitlaatsysteem, is de Ultimae echter wel 25 kilo lichter dan de Aventador S waarmee hij de rest van z’n techniek deelt. Maar dan hebben we het rijklaar alsnog over bijna 1700 kilo. Woorden kunnen maar moeilijk beschrijven wat het rijden in een monster als dit zo bijzonder maakt. Kijk en luister vooral mee in de video, waar we die V12 nog één keer door z’n toeren jagen totdat de hybride opvolger is gearriveerd.
Moet Lamborghini de productie van de Aventador weer verlengen?