De BMW i Vision Circular is een reclyclebak
Duurzaamheid is een modewoord en tegenwoordig lijkt alles onder die noemer te worden verkocht. BMW doet daar een schepje bovenop door het studiemodel BMW i Vision Circular te presenteren. Het is een model dat volledig is ontworpen “volgens de principes van een kringloop- of circulaire economie”, aldus de fabrikant, die er aan toevoegt: “Het doel is 100% toepassing van gerecyclede materialen met 100% recyclebaarheid.” De concept car gaat een stapje verder dan de i3 dus.
De i Vision Circular is volgens BMW een voorproefje van een compacte, volledig elektrische auto voor het jaar 2040. De fabrikant verwacht in dat jaar auto’s te kunnen bouwen die volledig te recyclen zijn. Zelfs over de batterij denkt de autobouwer zo. “De vastestof-accu in de BMW i Vision Circular is 100% recyclebaar en wordt bijna uitsluitend gefabriceerd met gebruik van materialen uit de kringloop”, zo geeft de autobouwer op. “Deze accu biedt een veel hogere energiedichtheid met een aanzienlijk gereduceerd gebruik van de meest waardevolle hulpbronnen.” Het maakt deel uit van BMW’s benadering voor duurzame mobiliteit. “We willen het voortouw nemen in de ontwikkeling van een circulaire economie,” stelt het merk, dat aangeeft dat zowel tijdens de productie als de levenscyclus van de auto te doen.
Geen nieuwe Serie
BMW geeft aan dat het een studiemodel betreft, geen productiemodel. De i Vision Circular vormt geen vooruitblik op een nieuwe Serie. De auto geeft aan wat er mogelijk is. Toepassingen zullen te vinden zijn in de andere Series. Meer componenten zijn in de toekomst uit gerecyclede materialen bestaan. Ze moeten bovendien snel en eenvoudig kunnen worden gedemonteerd aan het eind van de productlevenscyclus, al toont het dievengilde vandaag de dag al aan dat dat voor de bestaande materialen en onderdelen al geen probleem is. “De focus op demontage vormt dan ook een belangrijk aspect van het conceptmodel. De snelsluiting voor de wielen, de stoelen en het dashboard, en een koord in de achterbank demonstreren de eenvoudige demontagemogelijkheid op een esthetisch attractieve wijze”, aldus de pr-praat van BMW.
Minder componenten
BMW verpakt de opgefriste tweedehandsspullen in een opvallend gestileerd model, dat net als de i3 destijds moet opvallen om zijn boodschap over te brengen. Ondanks het verse lijnenspel zijn de BMW-nieren behouden gebleven, al heeft de ontwerpafdeling het bekende familiegezicht opnieuw vormgegeven. Om tot minder componenten te komen, is er geen traditioneel merkwapen aangebracht. Het merklogo is in het front gegraveerd, terwijl de modelbadge juist gelaserd is. De bumpers zijn -u raadt het al- van gerecycled plastic vervaardigd. De goudkleurige oppervlakken zijn niet gelakt, maar uitgevoerd in geanodiseerd gerecycled aluminium en aan de achterzijde vallen de blauw-paarse oppervlakken van het frame op, wat een verwijzing is naar het verhittingsproces dat is toegepast voor het staal.
Natuurlijk rubber
Ook de banden kennen een tweede leven. Ze zijn gemaakt van “duurzaam gecultiveerd natuurlijk rubber”, aldus BMW. “Aan de compound zijn gekleurde, gerecyclede rubberdeeltjes toegevoegd voor versteviging. Deze creëren bovendien een intrigerend terrazzo effect dat het hergebruik van materialen benadrukt.”
Houtpoeder
Binnenin kent de i Vision Circular uiteraard gerecyclede materialen. Voor het aanbrengen en vervaardigen van de verschillende componenten maakte BMW naar eigen zeggen gebruik van onder andere slimme verbindingstechnieken, die het gebruik van lijm overbodig maken. Het helpt om de onderdelen aan het einde van de levenscyclus eenvoudig te recyclen. Voor de stuurwielrand kiest BMW voor houtpoeder, dat 3D geprint is. Om tot een minimum aan onderdelen te komen, zijn de hoofdsteunen van de twee stoelen geïntegreerd. De bekleding bestaat uit gerecyclede kunststof op een aluminium frame. Achterin plaatst de fabrikant -hoger geplaatste- zitplaatsen voor twee personen. Daar bestaat de bekleding uit geweven stof (100 procent gerecycled materiaal). Ook de hoogpolige vloerbedekking is gemaakt van 100 procent gerecyclede kunststof.
IAA München
De elektrisch aangedreven i Vision Circular debuteert op de IAA in München. De autoshow duurt van 7 tot en met 12 september.
<em>lees hieronder verder</em>
<h2>IAA primeurs 2021</h2>
IAA 2021
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace