De bouw van de Lotus Eletre kan van start gaan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F09_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_Front.jpg)
Mogelijk heeft het nieuws Hethel nog niet bereikt, want de fabrikant zelf maakt er nog geen melding van. Kranten in het Chinese Wuhan berichten over de voltooiing van Lotus’ volledig nieuwe productiefaciliteit. Dat betekent dat de eerste elektrisch aangedreven seriemodellen van het Engelse merk in productie kunnen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F02_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_R34.jpg)
Liefst 1,2 miljard euro kost de fabriek in Wuhan. Een investering die voor de lange termijn is gedaan. Er zullen in de komende jaren drie modellen het levenslicht zien, die tezamen voor een productievolume van om en nabij de 90.000 eenheden moeten zorgen. De fabrikant ziet de toekomst echter rooskleuriger in, want de capaciteit van de fabriek bedraagt liefst 150.000 stuks op jaarbasis.
Toekomstplannen
Uit de fabriek komt als eerste de fonkelnieuwe Eletre te rollen. Met deze crossover stapt Lotus in het segment van de sportieve luxury SUV’s, waarin momenteel nog nauwelijks spelers zijn te vinden. De klasse bevat meer modellen met een verbrandingsmotor, zoals de Aston Martin DBX, Porsche Cayenne en Maserati Levante. Genoemde modellen krijgen allemaal een elektrisch aangedreven opvolger, al duurt dat nog enige tijd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F04_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_Profile.jpg)
Bij de Eletre, waarover je in deze video het complete verhaal hoort, blijft het niet als het om elektrisch aangedreven modellen gaat. Ook niet als het om Lotus-modellen uit China gaat. Lotus plant op de aluminium architectuur van de Eletre een sportsedan en een kleinere SUV. Die twee additionele modellen komen na elkaar. De interne typenamen geven aan in welke volgorde ze verschijnen. De sportsedan draagt de werktitel Type 133 (de Eletre heet Type 132) en de kleine SUV heet 134. Laatstgenoemde valt in het D-segment, de andere twee in het E-segment.
Officieel beklonken
De eerste Eletre zal begin 2023 deze kant opkomen. In datzelfde jaar volgt de sportsedan al. Op de kleinere SUV, de Type 134, is het wachten tot 2024. Daarna brengt Lotus zijn eerste seriemodel van een elektrisch aangedreven sportwagen uit. Deze intern Type 135 gedoopte versie, die ook als Esprit te boek staat, moet voortkomen uit een samenwerkingsverband met Alpine, al is die relatie nog niet officieel beklonken. De bouw van die elektro-Lotus staat voor de Engelse fabriek gepland, waar de Engelsen de kersverse Emira sinds kort vervaardigen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had