De bouw van de Lotus Eletre kan van start gaan
Mogelijk heeft het nieuws Hethel nog niet bereikt, want de fabrikant zelf maakt er nog geen melding van. Kranten in het Chinese Wuhan berichten over de voltooiing van Lotus’ volledig nieuwe productiefaciliteit. Dat betekent dat de eerste elektrisch aangedreven seriemodellen van het Engelse merk in productie kunnen.
Liefst 1,2 miljard euro kost de fabriek in Wuhan. Een investering die voor de lange termijn is gedaan. Er zullen in de komende jaren drie modellen het levenslicht zien, die tezamen voor een productievolume van om en nabij de 90.000 eenheden moeten zorgen. De fabrikant ziet de toekomst echter rooskleuriger in, want de capaciteit van de fabriek bedraagt liefst 150.000 stuks op jaarbasis.
Toekomstplannen
Uit de fabriek komt als eerste de fonkelnieuwe Eletre te rollen. Met deze crossover stapt Lotus in het segment van de sportieve luxury SUV’s, waarin momenteel nog nauwelijks spelers zijn te vinden. De klasse bevat meer modellen met een verbrandingsmotor, zoals de Aston Martin DBX, Porsche Cayenne en Maserati Levante. Genoemde modellen krijgen allemaal een elektrisch aangedreven opvolger, al duurt dat nog enige tijd.
Bij de Eletre, waarover je in deze video het complete verhaal hoort, blijft het niet als het om elektrisch aangedreven modellen gaat. Ook niet als het om Lotus-modellen uit China gaat. Lotus plant op de aluminium architectuur van de Eletre een sportsedan en een kleinere SUV. Die twee additionele modellen komen na elkaar. De interne typenamen geven aan in welke volgorde ze verschijnen. De sportsedan draagt de werktitel Type 133 (de Eletre heet Type 132) en de kleine SUV heet 134. Laatstgenoemde valt in het D-segment, de andere twee in het E-segment.
Officieel beklonken
De eerste Eletre zal begin 2023 deze kant opkomen. In datzelfde jaar volgt de sportsedan al. Op de kleinere SUV, de Type 134, is het wachten tot 2024. Daarna brengt Lotus zijn eerste seriemodel van een elektrisch aangedreven sportwagen uit. Deze intern Type 135 gedoopte versie, die ook als Esprit te boek staat, moet voortkomen uit een samenwerkingsverband met Alpine, al is die relatie nog niet officieel beklonken. De bouw van die elektro-Lotus staat voor de Engelse fabriek gepland, waar de Engelsen de kersverse Emira sinds kort vervaardigen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?