De camouflagepakken gaan uit! Deze auto’s staan klaar voor hun onthulling
Februari is traditiegetrouw een van de maanden waarin de auto-industrie een eerste glimp van alle nieuwe modellen laat zien, normaliter vanwege de Autosalon van Genève die in maart volgt. Maar ondanks dat die tentoonstelling dit jaar geen doorgang vindt, is het nieuwsoffensief ongekend groot.
Renault presenteerde al zijn 5 Concept en van DS kregen we de 4 te zijn. Audi pakte eerder deze week uit met de E-tron GT, die direct ook als RS E-tron GT werd getoond. Daarmee is het blik nieuwe modellen dat de auto-industrie in petto heeft nog lang niet leeg. Dinsdag trekt Porsche het doek van de langverwachte 911 GT3. McLaren komt enkele uren later met de Artura, het eerste in serie gebouwde plug-in hybride model van de Engelse autobouwer. Een dag later is Nissan aan de beurt met de Qashqai.
Dan is het wachten op de nieuwe C-Klasse van Mercedes-Benz, de vierde generatie Skoda Fabia en de heel interessante, volledig elektrische Ioniq 5 van Hyundai. Ferrari kondigt volgende week de nieuwe 812 GTO aan, waarvan deze naam de werktitel is. Audi heeft ook nog de Q4 E-tron klaar staan, maar dat wordt pas volgende maand. Hieronder staat de Maserati MC20. Die is reeds vrijgegeven, maar gaat dit voorjaar in de verkoop. De Spider met inklapbare hardtop wordt pas in september gepresenteerd. Dan toont het merk ook de nieuwe modellen Gran Turismo en de SUV Grecale.
De nieuwe modellen
Uitgesteld
Daarmee zijn we er nog niet. De coronacrisis heeft de ontwerp- en ontwikkelingsafdelingen van de autobouwers weliswaar iets afgeremd, de modellen die in de komende maanden verschijnen, waren al lang en breed getekend vóór de pandemie. Slechts een deel van de ontwikkeling werd vertraagd, waarna de onthulling en productiestart in sommige gevallen iets werd uitgesteld. De invloed van de coronacrisis zien we als het om nieuwe modellen gaat pas in een later stadium.
Camouflagemateriaal
Het aantal gecamoufleerde modellen blijft de komende maanden onveranderd groot, want de autobouwers zijn tal van nieuwe producten aan te plannen. Niet op de laatste plaats modellen met een elektrische aandrijflijn, waarin momenteel fors wordt geïnvesteerd. Natuurlijk laten de autofabrikanten nog niet het achterste van hun tong zien. En dus pakken ze de automodellen stevig in. Niet vanwege de kou, maar wil je weten waarom en hoe de testvoertuigen worden beplakt, kijk dan bovenstaande video.