De Eagle Lightweight GT is de meest ultieme E-Type
Voor de coureurs en liefhebbers onder ons is er nu de ultieme E-Type. Het Britse Eagle heeft zichzelf namelijk overtroffen met de Lightweight GT.
Eagle kennen we al een tijdje en is bekend door de waanzinnige en peperdure recreaties van de Jaguar E-Type. Het bouwde in het verleden al drie varianten: de Speedster, Low Drag GT en Spyder GT. Nu voegen de Britten een vierde lid aan de familie toe: de Lightweight GT.
Vraag van klanten
En die auto is een recreatie van een legendarische E-Type die door Jaguar werd gemaakt. In 1963 bouwde de sportwagenfabrikant maar 12 versies van een lichtgewicht E-Type. Een aantal jaren terug vervaardigde het zelf weer zes hyperexclusieve exemplaren voor de Continuation Cars. Ook Eagle kreeg de laatste jaren meerdere vragen van klanten om een dergelijke auto te bouwen, zo laat Henry Pearman weten. Dat model, de Lightweight GT, is nu klaar om in productie te gaan.
De ontwikkeling van die auto was volgens Pearman de grootste uitdaging van Eagle tot nu toe. “We wilden dat speciale gevoel van de jaren ’60 behouden, maar tegelijkertijd het comfort en de betrouwbaarheid bieden die nodig is om de auto dagelijks te kunnen rijden.” Dus is dit niet zomaar een hardcore sportwagen, maar een lichtgewicht, bloedmooie sportwagen waarmee je ook boodschappen mee kunt doen.
Originele E-Type
De ontwikkeling van de Lightweight GT begon met het strippen van een originele E-Type. Elk paneel heeft daarna plaatsgemaakt voor een lichtgewicht aluminium exemplaar. Die panelen worden door Eagle zelf gemaakt en kosten per auto meer dan 2500 uur om te vervaardigen.
Het profiel van de Eagle is gelijk aan die van de originele lichtgewicht E-Type. Wel bevat de GT een aantal aanpassingen ten opzichte van het origineel. Zo heeft-ie grotere wielen en bredere wielkasten. Ook de voor- en achterruit lopen iets schuiner af dan het origineel. Allemaal om de aerodynamica wat te verbeteren.
Motor Lightweight GT
In de neus ligt Eagles eigen 4,7-liter zes-in-lijn. Die is groter dan de motor in de originele lichtgewicht E-Type (een 3,8-liter), en is ook weer veelal uit aluminium vervaardigd. De krachtbron is goed voor 385 pk en 508 Nm. Dat vermogen wordt via een handgeschakelde vijfbak naar de achterste wielen gestuurd. De Eagle Lightweight GT weegt in totaal 1017 kilogram. Dat is wat meer dan het origineel, want die woog 975 kilogram. Eagle laat weten dat hun Lightweight GT niet een volledig gestripte race-versie is, maar bedoeld is voor het gebruik van alledag.
Klanten kunnen de nieuwe Eagle tot in de oneindigheid specificeren. Wat dat allemaal kost, laat de autobouwer niet weten. Ook geeft het niet aan hoeveel het exemplaren het gaat bouwen. Maar dat de Lightweight GT voor velen onbereikbaar is, moge duidelijk zijn.