‘De elektrische auto moet véél goedkoper worden’
Het is volgens Stellantis noodzakelijk dat de elektrische auto véél goedkoper wordt. Gebeurt dat niet, dan de automarkt volgens het concern volledig imploderen.
Die uitspraken van het grote autoconcern volgen op het nieuws dat de verbrandingsmotor per 2035 naar de eeuwige jachtvelden wordt gestuurd. In Europa althans, en mogelijk enkel de auto’s die niet op CO2-neutrale brandstoffen rijden.
Kosten met 40 procent gedaald
Stellantis zelf werkt er in ieder geval hard aan om de kosten van een elektrische auto naar beneden te halen. Deze week liet het weten dat de productiekosten van een auto in 2030 met 40 procent moeten zijn gedaald.
Als de elektrische auto niet goedkoper wordt “zal de markt instorten”, aldus Arnaud Debouef, productiebaas bij Stellantis. “Het is een grote uitdaging.”
Elektrische auto is nog duur
Stellantis heeft natuurlijk een punt: de elektrische auto is vandaag de dag duurder wat betreft de aanschafprijs per model. Bovendien is het aanbod van elektrische auto’s nog niet zo groot.
Tegelijkertijd is juist Stellantis een van de partijen die al heeft aangegeven volledig elektrisch te gaan. Alfa Romeo, Lancia, Fiat, Peugeot, DS: allemaal hebben ze aangekondigd al vóór 2035 enkel elektrische voertuigen te gaan bouwen. Ze moeten er vooral zelf voor zorgen dat de elektrische auto goedkoper wordt om ook na 2035 genoeg auto’s te kunnen verkopen. Vandaar dat Stellantis ook gesprekken voert met toeleveranciers om de prijs van onderdelen te verlagen. “We zijn niet op zoek naar de batterij met de grootste capaciteit, maar naar de batterij die zo goedkoop mogelijk is”, vertelt Citroën (onderdeel van Stellantis) aan Autocar.
Problemen voor het westen
Volgens Carlos Tavares, grote baas bij Stellantis, zijn vooral de jaren tussen 2024 en 2027 cruciaal. Volgens hem gaan Aziatische producenten profijt hebben van de enorme vraag naar batterijen, terwijl het Westen juist problemen van die productie gaat ondervinden. Stellantis is daarom bezig om vijf grote fabrieken voor batterijproductie te bouwen, onder meer in Noord-Amerika en Europa. Die moeten per 2030 in staat zijn om 400 GWh te produceren.
Overigens heeft Stellantis al wel een aantal ‘betaalbare’ elektrische auto’s in diens portfolio. Met de elektrische Fiat 500 levert het een compacte elektrische auto die net geen 27 mille kost. De Opel Corsa-e en Peugeot e-208 zijn eveneens een van de weinige elektrische auto’s in het B-segment. Beide kosten zo’n 31 mille en zijn dus nog altijd veel duurder dan hun broertjes met verbrandingsmotor (Corsa: 19.999 euro en 208: 21.630 euro). Andere ‘goedkope EV’s’ zijn de Dacia Spring, MG ZS EV, Smart Fortwo en Volkswagen e-Up!