De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_015_08_16_9.png)
Officieel is de Citroën C5 Aircross Concept nog een studiemodel, maar dat-ie in productie gaat, is zonneklaar. Hij deelt zijn techniek met de Opel Grandland en Peugeot 5008, wat betekent dat de elektrische versie een actieradius heeft van zo’n 700 kilometer.
Opvallend is de lengte van de C5 Aircross Concept. Met 4,65 meter is hij 15 centimeter langer dan het huidige model, precies even lang als de Opel Grandland en zo’n 14 centimeter korter dan de Peugeot 5008. Allemaal staan ze op het bekende STLA-platform van Stellantis.
Citroën C5 Aircross ook als hybride
Verder heeft Citroën eigenlijk geen informatie bekendgemaakt over de C5 Aircross. Maar naar de specs kunnen we een goede gooi doen. Net als de Peugeot e-5008 (en e-3008) komt hij er met een 73 kWh-batterij, 210 pk en een actieradius van 500 kilometer. Ook is er een 98 kWh-versie, met 231 pk en 668 kilometer range.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_015_01_16_9.png)
Daarbij komen er ongetwijfeld nog brandstofuitvoeringen. De Peugeot is er als 136 pk-hybride en als plug-in hybride met 195 pk en elektrisch bereik van 82 kilometer, dus gaan we ervan uit dat de Citroën C5 Aircross met dezelfde aandrijflijnen op de markt komt.
Huidige model is zeven jaar oud
De huidige C5 Aircross is duidelijk aan vervanging toe. Het model werd in 2017 geïntroduceerd in China en kwam een jaar later naar Europa. Ruim twee jaar geleden heeft de Franse SUV nog een facelift gekregen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_015_06_16_9.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24.014.018.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_015_02_16_9.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_015_06_16_9.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24.014.018.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_015_02_16_9.png)
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Citroën-, Opel- en Peugeot-rijders hebben massaal laadproblemen
-
Waarom je de nieuwe Citroën C3 Aircross niet als zevenzitter wilt
-
Dit ‘kleine’ Stellantis-merk verkoopt meer auto’s dan Opel en Peugeot
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
Nog een nieuwe spotgoedkope EV naar Nederland
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?