De elektrische nieuwe Peugeot e-Rifter is eigenlijk oud
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2FPEUGEOT_RIFTER_2311STYP_103.jpg)
De gefacelifte Peugeot e-Rifter heeft een stoer neusje gekregen, maar vreemd genoeg houdt-ie vast aan de ‘oude’ elektrische aandrijflijn van Stellantis.
Even voor de duidelijkheid, de Peugeot e-Rifter is de personenversie van de Partner, het bedrijfsbusje. Net zoals de Citroën ë-Berlingo de personenversie is van …tja, gewoon de ë-Berlingo, maar dan de Van.
De ‘nieuwe’ Peugeot e-Rifter
De Peugeot Rifter is in Nederland alleen nog leverbaar met elektrische aandrijving. Krijgt hij, zoals de vernieuwde Peugeot e-208, een 156 pk sterke elektromotor, een 54 kWh-batterij en een bereik van ruim 400 kilometer. Nee, helaas niet.
Oude techniek
De e-Rifter houdt vast aan ‘oude’ Stellantis-techniek, dus heeft-ie 136 pk (alleen in de rijmodus Power), 50 kWh en 320 kilometer range. Dat was eerst 280 kilometer, maar Peugeot heeft de e-Rifter iets efficiënter weten te maken met onder meer een warmtepomp voor de airco.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2FPEUGEOT_RIFTER_2311GJ_300.jpg)
Weinig relevant is dan ook de genoemde sprinttijd naar 100 km/h, die 11,2 seconden zou bedragen. Een beetje planken op de autobahn is er niet bij, want de topsnelheid is begrensd op 135 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2FPEUGEOT_RIFTER_2311STYP_100.jpg)
De e-Rifter is er in twee lengtes: 4,4 en 4,7 meter. Beide zijn leverbaar als vijf- of als zevenzitter. In het interieur is een digitaal instrumentarium te vinden, alsmede een 10-inch groot infotainmentscherm.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Citroën-, Opel- en Peugeot-rijders hebben massaal laadproblemen
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Dit ‘kleine’ Stellantis-merk verkoopt meer auto’s dan Opel en Peugeot
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader