De gepantserde Mercedes S-Klasse Guard is een tank op wielen
Duitse luxelimousines hebben portieren als kluisdeuren, wordt weleens gezegd. Een bewering die pas echt waar is bij deze Mercedes S-Klasse Guard. Onder zijn elegant zakelijke uiterlijk schuilt een pantserwagen, die met bommen en granaten korte metten maakt.
Achter op de Mercedes S-Klasse Guard staat de typeaanduiding S 680. En dat is opmerkelijk, want het leveringsprogramma van de S-Klasse stopt bij de S 580. De typeaanduiding S 680 is voorbehouden aan de Maybach, die als enige nog leverbaar is met een V12.
Mercedes S-Klasse Guard niet met een B-rijbewijs
Toch heeft Mercedes-Benz een goede reden om ook de Guard uit te rusten met zo’n machtige twaalfcilinder. Ten eerste is er de enorme massa.
Zo herken je de nieuwste Mercedes-Maybach S-Klasse | Sjoerds Weetjes 288
Door de bepantsering is de S-Klasse Guard in een negatieve gewichtsspiraal terechtgekomen, waardoor je hem niet meer mag besturen met een B-rijbewijs.
Hoe meer cilinders, hoe beter het is
Ten tweede geldt bij een pantserwagen als de S 680: hoe meer cilinders, hoe beter. De motorruimte van de Guard is niet beschermd. Bepantsering zou te veel gewicht op de voorwielen leggen en bovendien de afvoer van motorwarmte onmogelijk maken. Daarom is het handig dat de krachtbron best een paar van zijn twaalf cilinders kan missen.
Op een aparte productielijn gebouwd
Als Mercedes met de ontwikkeling van een nieuwe S-Klasse begint, is de Guard-afdeling er nu vanaf het begin bij betrokken.
De S 680 is dus niet meer een standaardauto met stalen platen in de carrosserie en dikkere ruiten, zoals gepantserde Mercedessen dat vroeger wel waren. Hij wordt bij Mercedes-Benz Guard in Sindelfingen op een aparte productielijn gebouwd.
Ruiten Mercedes S-Klasse Guard centimeters dik
De ruiten van de Guard zijn centimeters dik en bestaan uit lagen glas met een speciale folie ertussen. Die kunststoflaag zit ook aan de binnenkant van de ramen en moet ervoor zorgen dat er geen glassplinters en kogelfragmenten in het interieur doordringen. Gek genoeg is het polycarbonaat vrij kwetsbaar. Je kunt het gemakkelijk beschadigen met een trouwring of een rits van een jas.
Beter dan een Rolls: rijden met de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse
Tegennatuurlijk is dat de zijruiten van de S 680 gewoon naar beneden kunnen. En dat terwijl een schuifdak om veiligheidsredenen niet leverbaar is. De Guard is verregaand te personaliseren, maar keuze op het gebied van lichtmetalen wielen is er niet. Er is één design beschikbaar, dat vooral sterk moet zijn, niet per se mooi.
Bestand tegen pansterdoorborende kogels
De S 680 Guard voldoet aan de hoogste civiele veiligheidseisen, Vehicle Resistance 10 (VR10). Dat betekent dat hij pantserdoorborende kogels kan weerstand, onder meer uit het Russische Dragunov-sluipschuttersgeweer. Verder is zijn passagierscompartiment bestand tegen zware explosies.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Nieuwe Mercedes CLA bewijst: concept cars zijn nutteloos!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Door het schrappen van deze modellen verfraait Mercedes het straatbeeld
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro
-
De ontwerpers van deze ‘Mercedes 300 SL’ zijn één ding vergeten
-
Waarom deze spectaculaire Mercedes SLR van binnen huilt