De gloednieuwe Mercedes-AMG GT is een omgekeerde Pinokkio
Als Pinokkio liegt wordt zijn neus langer. En dat kan voor de nieuwe Mercedes-AMG GT maar één ding betekent: dat-ie goudeerlijk is. Zijn neus is nu immers een stuk korter dan voorheen…
De tweede generatie Mercedes-AMG GT is onderhuids grotendeels gelijk aan de Mercedes SL. Zijn uiterlijk is, wat ons betreft, iets beter in balans dan dat van zijn voorganger, de C190. Die had een ontzettende lange motorkap en een kort, afgekapt kontje.
Mercedes-AMG GT met traditioneler silhouet
Deze AMG GT komt voor de dag met een traditioneler coupésilhouet. Zijn motorkap en portieren kunnen worden uitgewisseld met de SL, maar voor de rest is alles anders. In vergelijking met het vorige model is zijn neus korter geworden en zijn achterzijde iets langer.
Opvallend is dat zijn Panamericana-grille, zoals Mercedes hem noemt, groter lijkt dan hij eigenlijk is. Met een dikke zwarte rand wordt de ‘gapende mond’ doorgetrokken naar onderen, waardoor hij meer lijkt op die van de AMG GT Black Series uit 2021.
Deze volslagen onbekende ‘Mercedes’ moet 1 miljoen dollar opleveren
Optioneel met twee kleine zitjes achterin
In vergelijking met het vorige model is de AMG GT groter en ruimer geworden. Voor het eerst heeft hij nu twee (optionele) achterzitjes. Verwacht daar niet te veel van, volgens Mercedes zijn ze alleen geschikt voor kinderen of volwassenen van maximaal 1,50 meter.
De stoeltjes kunnen ook worden omgeklapt, waardoor de bagageruimte van 321 liter in een keer wordt vergroot naar 675 liter. Daarmee kunnen we de AMG GT dus met recht een gran turismo noemen, aangezien hij prima geschikt is voor lange reizen.
Er is niks sportiefs aan de Mercedes E-Klasse! En dat is juist goed
Twee versies, allebei met twinturbo V8
Er zijn voorlopig twee versies van de Mercedes-AMG GT, beide met een 4,0-liter twinturbo V8, negentraps automaat en vierwielaandrijving. De eerste is de 55, die 476 pk en 700 Nm sterk is. Daarboven staat de 63 met 585 pk en 800 Nm.
Voor de 55 geeft Mercedes een 0-100-tijd van 3,9 seconden op en een top van 295 km/h. De 63 is een stuk sneller en heeft slechts 3,2 seconden nodig om de honderd te bereiken. Hij houdt pas bij 315 km/h op met accelereren.
Mercedes, als je lef hebt neem je deze Vision One-Eleven in productie!
Ook Mercedes-AMG GT met viercilinder
Waarschijnlijk komt er nog een variant van de Mercedes-AMG GT. De SL is er namelijk ook als 43, met een 381 pk en 480 Nm leverende viercilinder turbomotor.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet blijft een AMG-light
-
Iemand gaat meer dan 50 miljoen (!) betalen voor deze Mercedes
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Nieuwe Mercedes CLA bewijst: concept cars zijn nutteloos!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Door het schrappen van deze modellen verfraait Mercedes het straatbeeld
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro