De ideale garage van Sjoerd van Bilsen
Jawel, de sigarenboer kijkt me lachend aan en zegt dat er op het formulier een prijs van 25 mille is gevallen. Niet de hoofdprijs voor een superieure Ferrari F40 of geweldenaar als een McLaren, maar voor nieuwsgoeroe Sjoerd van Bilsen een aardig prijsje om een gave tweede auto te kopen.
Donkervoort S8
Wat koop je voor maximaal 25 mille? Jarenlang droomde ik van een Donkervoort S8, een blauwe met lange spatborden en een Ford-motor van iets meer dan 100 pk. De lage zitpositie, de krappe stoeltjes (waar ik als vijftienjarige wél inpaste) en het ’oorstrelende’ motorgeluid wisten mijn hart te veroveren. Jarenlang bladerde ik door de eenvoudige vouwfolder van Donkervoort om weer weg te dromen. Voor de S8 heb ik absoluut een zwak. Het was dat type dat bijna vijfentwintig jaar terug het Donkervoort-virus deed overslaan. Het bewuste exemplaar waarin ik in 1991 mocht meerijden stond geruime tijd te koop. Kosten? Iets meer dan twintig mille.
Mini Cooper S John Cooper Works GP kit
Ik had de eer om de persintroductie van de Mini Cooper S John Cooper Works GP kit op het Adria-circuit ter hoogte van het Italiaanse Bologna te doen. Privé reed ik een Cooper S Works met 200 pk, maar die zonovergoten dag op het bloedhete circuit is me altijd bijgebleven. Als de mogelijkheid er was, zat ik achter het stuurwiel en reed ik een nieuw rondje op het kleine bochtige circuitje. Wat een heerlijk scheurijzer met prettige besturing, strakke wegligging en opzwepend motorgeluid. Destijds veel te prijzig en als je nu rationeel de vraagprijzen bekijkt, is hij dat tweedehands nog steeds. Maar ik vind dat hij elke eurocent waard is. Ik zou hem koesteren.
Mini Van
Hij beviel me absoluut niet. Ik zat er vreemd in en voelde me daardoor niet prettig achter het stuur. Toch heb ik een voorliefde voor de originele Mini, zowel het hatchbackje als voor het stationcarretje. Ik mocht ooit enkele dagen met één van de laatste Mini’s uit het Rover-tijdperk doorbrengen. Ik was dolblij hem weer in te leveren. Toch zou ik er een overwegen om te kopen. De aaibaarheidsfactor is blijkbaar groter dan de slechte rij-ervaring destijds. Jammer genoeg zijn ze vandaag de dag erg prijzig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace