De ingetogen circuitracer: Porsche 911 GT3 Touring
Is de achterspoiler niet het meest besproken onderdeel van de allernieuwste Porsche 911 GT3? Weet dat het nog gekker kan, want er zit een GT3 RS in de pijplijn. Het kan ook beschaafder voor wie de stellage achterop écht aan de grote kant vindt, want hier is de GT3 Touring.
Op de nieuwe editie van de Porsche 911 GT3 Touring monteert de Duitse sportwagenbouwer niet de hoge achtervleugel voor extra stabiliteit en druk op de achterste wielen. Het merk geeft de Touring een beschaafd exemplaar, die zich alleen laat zien wanneer het nodig is. Wanneer de auto op de oprit van de gebruiker staat, is hij zelfs volledig weggeklapt en zie je slechts de contouren van de vleugel. De bediening is volledig elektrisch. Bij een niet nader genoemde snelheid komt de spoiler naar boven of zakt hij juist weg.
Gedistingeerd
Het verschil tussen de allernieuwste 911 GT3, die nu mondjesmaat wordt uitgeleverd, en de GT3 Touring beperkt zich niet alleen tot de achtervleugel. Bij het beschaafdere uiterlijk past volgens Porsche ook gedistingeerde details als hoogglanzende, aluminium zijruitomlijsting en een in carrosseriekleur gespoten onderbumper. Binnenin maakt Porsche ook onderscheid tussen de op circuit gerichte en de op straatgebruik gerichte uitvoering. In de Gran Turismo-aankleding kan meer lederen delen worden besteld.
Omstanders en achterblijvers
Voor wie het optische verschil tussen de GT3 en de GT3 Touring te groot is en vreest dat hij of zij wordt aangesproken op het rijden in een tamelijk normale Carrera met een sportdesign-pakket, monteert Porsche achterop een plaquette. Daarop staat ‘GT3 Touring’ vermeld, zodat omstanders – of beter gezegd achterblijvers – direct kunnen zien dat het toch echt een GT3-versie betreft. Het plaatje bevindt zich in een hertekende grille, die de achterzijde in combinatie met zilverkleurige uitlaateindstukken het achtersteven een eigen karakter geven.
Onveranderd 510 pk
Op motorisch vlak levert de koper van de GT3 Touring niet in. Nog altijd hangt achter de achteras de vier liter zescilinder boxermotor waaruit de fabrikant uit Zuffenhausen 510 pk perst. Aan het blok hangt of een handgeschakelde zesbak, of een automatische transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten. Hoewel de versie met PDK-automaat 1435 kg weegt en daarmee 17 kg zwaarder is dan de handgeschakelde versie, laat de automaatuitvoering een snellere acceleratietijd voor 0-100 km/h noteren. De kortere schakeltijden zorgen voor het voordeel. Over het gewicht gesproken, ook de Touring komt voor de dag met de speciale voorklep van carbon fibre, lichtgewicht ramen en dito uitlaatsysteem.
Prijsverschil GT3 en GT3 Touring
Hoewel Porsche de levering van de GT3 dit jaar beperkt door een heel hoge vraag naar de reguliere types van de 911, brengt de fabrikant de Touring-specificatie in september op de markt. De prijs van de GT3 Touring bedraagt € 238.800,-, ongeacht de gekozen transmissie. De GT3 zonder Touring-pakket vergt een investering van € 239.200,-.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten