De laatste ronde: Ford GT nog beschikbaar voor laatste jaar
Het productie-einde voor de Ford GT is in zicht, maar de supersportwagen is nog niet uitverkocht. De fabrikant heeft nog een aantal productieplekken te vergeven.
In 2022 bouwt Ford de aller-, allerlaatste GT. De auto is dan zes jaar in productie geweest en zullen er 1350 exemplaren de fabriekshal in Canada hebben verlaten. Uit de verschillende productiecycli zijn er meerdere GT’s in Nederland afgeleverd. Over aantallen spreekt de woordvoerder van de importeur niet, want ondanks dat het een opzienbarende supercar is, willen niet alle kopers in de publiciteit. Bovendien, niet alle exemplaren voor de Nederlandse clientèle zijn ook daadwerkelijk op Nederlands grondgebied afgeleverd. De klant kon zelf bepalen waar hij Ford de GT liet bezorgen.
Nog beschikbaar
Van de GT werd onlangs nog een ‘Heritage’ in Nederland afgeleverd. Na dit model staan er nog enkele auto’s gepland. Voor het productiejaar 2022 zijn sowieso nog enkele slots beschikbaar. Hoeveel dat er zijn, laat de fabrikant niet weten. De intekenprocedure is nog in volle gang. Voor wie dat wil, kan weer een bijzondere uitvoering kiezen. Dit maal voegt Ford de Heritage Edition met de toevoeging ’64 Prototype’ aan het productprogramma toe. De versie is een eerbetoon aan, zoals de naam al aangeeft, het prototype van de GT40 uit 1964.
90-jarige koopt exclusieve Ford GT Heritage Edition, dit is hem!
Ontwikkelingsvoertuig
Het prototype was van groot belang binnen de ontwikkeling van de originele GT40, want het vormde de basis voor de racewagens die van 1966 tot en met 1969 de 24 Uurs-race op Le Mans wisten te winnen. In de kleurstelling zoals het ontwikkelingsvoertuig destijds reed, voert Ford nu de allernieuwste en allerlaatste GT Heritage uit. Het koetswerk kleurt Wimbledon White en kent een streep op de bovenste carbon fibre carrosseriepanelen. De 20 inch grote wielen zijn van carbon fibre vervaardigd en in Antimatter Blue gespoten. De blauwe tint tref je ook in het interieur aan. De met alcantara beklede stoelen zijn in de kleur Lightspeed Blue.
Aan de buitenzijde zijn verschillende elementen in naakt-koolstofvezel uitgevoerd, zoals de frontsplitter, de dorpelverbreders, de louvres in de motorruimte, de diffuser en de pootjes van de buitenspiegels. Voor de remklauwen hanteert Ford de verfspuit met zilveren lak, waarop zwarte graphics komen. De zilveren tint wordt ook binnenin gebruikt voor de stitching van de carbon fibre stoelen. Ford geeft nog meer elementen een eigen karakter en aankleding.
Het originele prototype
De GT Heritage Edition 64 Prototype is exclusief, al geeft het merk geen volumecijfer op. Het zijn er weinig, maar hij is zeker niet zó exclusief als het prototype uit 1964. Tijdens de ontwikkeling van de succesvolle racewagen zijn er vijf exemplaren vervaardigd. Chassis GT/101 en GT/102 zijn vernietigd. Exemplaar GT/103 reed in 1965 op Daytona met Ken Miles en Lloyd Ruby achter het stuur. De GT/104 met Bob Bondurant en Ritchie Ginther werd toen derde. Beide modellen bestaan nog en zijn in een overgespoten gedaante in het Shelby Museum in Boulder, Colorado, te bewonderen. De GT/105 bestaat eveneens en is in zijn originele kleurstelling.
Gelimiteerde uitgaves
Binnen de productiecyclus van de GT is de ‘64 Heritage Edition’ niet het eerste model dat een link legt met het verleden. Ford haalde het trucje vier keer eerder uit. De meest recente knipoog naar het oermodel was de GT ’66 Daytona Heritage Edition uit 2021. Een jaar eerder lanceerde Ford de GT ’69 Gulf Livery Heritage Edition. Slechts 50 stuks kwamen beschikbaar. In 2019 verscheen eveneens vijftig maal de GT ’68 Gulf Livery Heritage Edition, terwijl van de 2018 Ford GT ’67 Heritage Edition slechts 39 stuks werden gemaakt. De 2017 Ford GT ’66 Heritage Edition is met een oplage van 27 stuks nog exclusiever.
De productie van de allernieuwste GT Heritage Edition start in januari 2022.
Overzicht:
GT ’66 Daytona Heritage Edition (2021)
Ode aan de GT MK II No. 98 racewagen die Daytona in 1966 wist te winnen.
GT ’69 Gulf Livery Heritage Edition (2020)
Ode aan de GT40 MK I No. 6 racewagen die in 1969 Le Mans won.
GT ’68 Gulf Livery Heritage Edition (2019)
Ode aan de GT40 MK I No. 9 racewagen die in 1968 Le Mans won.
GT ’67 Heritage Edition (2018)
Ode aan de GT40 MK IV No. 1 racewagen die in 1967 Le Mans won.
GT ’66 Heritage Edition (2017)
Ode aan de GT40 MK II No. 2 waarmee Bruce McLaren en Chris Amon in 1966 Le Mans reden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace