‘De Lamborghini Diablo is groot en gemeen’
Hoe tijden veranderen. De Lamborghini Diablo was met zijn 492 pk “de sterkste van alle serie-auto’s”, schreef Autovisie in 1990. Terwijl dat nu – vijftien jaar later – een waarde is waar de gemiddelde powersedan zijn neus voor ophaalt.
En toch, bij zijn introductie deed de Diablo zijn naam eer aan, want niet alle journalisten konden de Lambo in het gareel houden terwijl hij zijn duivelse kunsten vertoonde. Autovisie stapte in bij een testrijder die vertelde dat er al twee exemplaren door broodschrijvers gecrasht waren. “Een is er door een Australiër in een Panda gezet, de ander is tijdens exercities op een circuit zijdelings tegen een vangrail tot stilstand gebracht.”
Wat dat betreft vonden we de Diablo op een bepaalde manier een wolf in schaapskleren, als je dat tenminste kunt zeggen over een Lamborghini. “Zijn lijnvoering is minder ongeremd, milder zelfs dan die van zijn voorganger”, schreef toenmalig testredacteur Ton Roks, “maar hij is nog steeds groot en gemeen en lijkt nog immer een object dat bezoekers uit een ander universum bij een haastig vertrek moeten hebben achtergelaten.”
“Zijn lijnvoering is minder ongeremd, milder zelfs dan die van zijn voorganger”
“De in slechts vier jaar ontwikkelde Diablo is een kanjer van een auto”, vervolgde hij, “niet alleen in figuurlijke zin, maar ook in letterlijke. Hij weegt 1576 kg, is 4,46 m lang en met zijn spanwijdte van twee meter en vier centimeter moet het de breedste auto zijn die voor de openbare weg wordt aangeboden. Tevens een van de duurste overigens: [Lamborghini] noemt een prijs van 575.000 gulden.” En dat is zo’n 260.000 euro, oftewel wat een Huracán nu kost.
Maar hoe is het om de duivel uit Sant’Agata Bolognese op zijn gevorkte staart te trappen? “In op de kop af vier seconden brult, raast en tiert de Diablo naar 100 km/h, een superprestatie waarmee hij de [Ferrari] F40 naar het tweede plan verwijst: die doet er 4,6 tellen over. Daarin wordt de Lambo niet alleen geholpen door de enorme trekkracht en de formidabele tractie, maar ook door het feit dat er niet geschakeld hoeft te worden. De wagen haalt namelijk 105 km/h in de eerste versnelling.”
Klik hier om het originele artikel te bekijken
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar