De Lamborghini Huracán Sterrato creëert zijn eigen woestijn
Oké, die kop is flauw. We doelen ermee op de hoge uitstoot van de Lamborghini Huracán Sterrato en de opwarming van de aarde. Maar juist zijn atmosferische V10 maakt de gelifte Lambo zo bijzonder. De opvolger van de Huracán krijgt immers een hybride-V8.
Lamborghini neemt met de Huracán Sterrato afscheid van zijn nu al legendarisch krachtbron. De 5,2-liter V10 staat bekend om zijn hemeltergende soundtrack, die bij ons nog altijd voor kippenvel zorgt. Maar helaas … een natuurlijk ademende tiencilinder kan niet meer in deze milieubewuste tijden. Daarom krijgt de opvolger van de Huracán een V8 met hybride-ondersteuning.
Lamborghini Huracán Sterrato in beperkte oplage
Slechts een beperkt aantal Lamborghini-kopers mag nog even genieten van de old school V10, want van de Huracán Sterrato worden niet meer dan 1499 exemplaren gebouwd.
Dat is een stuk minder dan Porsche van de vergelijkbare 911 Dakar produceert (2500). We gaan ervan uit dat een aanzienlijk deel van de Sterrato-oplage al verkocht is.
Italiaanse sportwagen op 4,4 centimeter hoge stelten
Net als de Porsche 911 Dakar is de Lamborghini Huracán Sterrato een sportwagen op stelten. Hij staat 4,4 centimeter hoger op zijn wielen en heeft vóór en achter een met 3 centimeter toegenomen spoorbreedte. Zijn onderzijde wordt beschermd tegen uitstekende stenen met een aluminium plaat. De V10 ademt door een snorkel op het dak om zo min mogelijk stof binnen te krijgen.
De Porsche 911 Dakar is zó cool dat hij nog Rothmans-sigaretten rookt
Relatief lage topsnelheid om banden te sparen
Het blok is 610 pk en 560 Nm sterk en gekoppeld aan een zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Voor de topsnelheid hoef je de Sterrato echter niet te kopen; zijn terreinbanden houden het maar tot 260 km/h vol. Een ‘gewone’ Huracán gaat tot ver boven de 300 km/h. De acceleratie van de Sterrato is wel vergelijkbaar. Hij zit in 3,4 seconden op 100 km/h.
In vergelijking met de Huracán Evo heeft de Sterrato één rijmodus meer: Rally. Om zijn 19-inch wielen liggen Bridgestone Dueler AT002-banden met run-flat-technologie. In het geval van een lek kun je ermee nog 80 kilometer doorrijden met een snelheid van maximaal 80 km/h. Koolstofkeramische remmen zijn standaard op de Sterrato.
Fiets of surfboard mee op het dak van je Lambo
Het model over het hoofd zien, kun je niet. Een Huracán zit altijd al vol dramatiek, maar in het geval van de nieuwe Sterrato hebben de ontwerpers er ook nog een avontuurlijk sausje overheen gegoten. Zijn zwarte wielkastverbreders zijn op de carrosserie genageld, er zitten standaard twee extra verstralers op de neus en op de kleine dakdragers kun je eventueel een fiets of surfboard meenemen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Rijtest Lamborghini Urus SE: krachtigste en wildste ooit
-
Vergeet de Urus! Deze Lamborghini is de ultieme SUV | Sjoerds Weetjes 414
-
Zien: kleuter rijdt 300+ km/h in peperdure Lamborghini
-
Zo ziet een stationwagon van Lamborghini eruit
-
Deze ‘Lamborghini’ heeft te veel cilinders en is van een sultan geweest
-
Waarom de Lamborghini Gallardo niet altijd uit Italië komt | Sjoerds Weetjes 408
-
Lamborghini Urus S en Range Rover Sport SV vechten om de hoofdrol
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?