De Maserati Grecale is een mooie melkkoe – Review
De Grecale moet voor Maserati worden wat de Cayenne ooit voor Porsche was: een model dat geld in het laatje brengt en daarmee het merk redt.
Nieuw tijdperk
De afgelopen jaren heeft Maserati niet de aandacht gekregen die een merk met zo’n mooie geschiedenis verdient. Maar inmiddels lijkt het erop dat moederbedrijf Stellantis gelooft in de toekomst van Maserati, als één van de vooruitstrevende luxemerken van de groep. De Grecale is na de MC20 supersportwagen het eerste massaproduct dat een nieuw tijdperk moet inluiden. De technische basis van de mid-size SUV is echter allerminst nieuw. Onder de welgevormde koets schuilt namelijk het platform dat ooit debuteerde met de Alfa Romeo Giulia. Toch is de techniek voor het grootste deel uniek voor de Grecale.
Het is op de eerste plaats vooral een vrij grote auto, met een lengte van 4846 millimeter en een wielbasis van bijna 2,9 meter. Let wel, dit is niet de opvolger van de Maserati Levante, maar een model dat eronder is gepositioneerd. De prijzen beginnen daarom rond de ton, waarvoor je een 300 pk mild-hybrid viercilinder krijgt. Vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat zijn sowieso standaard. Daarboven staat nog een 330 pk versie van dezelfde motor, en het topmodel is de ‘Trofeo’ met een 530 pk biturbo V6 die is afgeleid van de motor in de MC20. Op deze versie is luchtvering met variabele dempers onder andere standaard. De prijzen beginnen bij 166.087 euro. Later volgt ook nog een volledig elektrische versie.
Modern interieur
In het interieur is ook een flinke moderniseringsslag gemaakt. Met nieuwe infotainmentvoorzieningen, integratie van Android Auto inclusief Google Alexa en een digitaal dashboard. Van aankleding en vormgeving mag je bij Maserati altijd iets smaakvols verwachten. Al hangt het eindresultaat voor een groot deel af van de koper. Meer dan ooit zelfs, aangezien je tegen betaling flink wat personaliseringsopties hebt op de Grecale.
In en rond Milaan konden we een snelle eerste indruk krijgen van de belangrijkste Maserati sinds tijden, waarvan het resultaat in de video te zien is. Is het dan echt de auto waar het merk zo’n dringende behoefte aan heeft?