De Mercedes-AMG G63 4×4-2 is terug!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FMercedes-G63-4x42-aaaa.jpg)
Mercedes-Benz moest wel een vervolg geven aan de G500 4×42, want de opgehoogde terreinbeul was commercieel gezien een eclatant succes. Het uiteindelijke productiecijfer bestond uit vier cijfers. En zie hier de opvolger van de G500 4×4-kwadraat. Het is dit keer een AMG-model!
De Mercedes-AMG G63 4×42 dus. Het naamplaatje mag dan anders en afwijkend zijn, de ingrediënten van het voertuigconcept is gelijk gebleven. Zo staat de 4×4-kwadraat door de portal-assen onveranderd hoog op de wielen en beschikt hij over een reservewiel op de achterdeur, speciale lampen boven de voorruit, wielkastverbreders en 22 inch grote wielen. De fabrikant moest de mastodont nog officieel voorstellen, maar het merk gaf AMG-klanten reeds een voorproefje. En dankzij de gebruikers van die besloten AMG-club liggen de foto’s nu op straat. Althans, de digitale snelweg.
Private Lounge
In AMG’s Private Lounge deelt het merk nog niet alle details van de Mercedes-AMG G63 4×42. De G63 4×42 krijgt dus een AMG-behandeling. Onder de stompe neus komt de 4,0 liter V8-motor te liggen. Het vermogen van het blok is niet vrijgegeven, maar in de reguliere editie is het blok goed voor 585 pk. Voorganger G500 4×42 beschikte eveneens over een 4.0 V8-motor. Dat blok had echter niet de AMG-handtekening op de motorafdekking en zodoende kwam de krachtbron tot slechts 422 pk.
Hoger, maar niet het hoogste model van de G-Klasses
Ook de 4×4-2 beschikt over het onderstel van de nieuwste G-editie, dat met de overgang van het originele onderstel naar de nieuwe chassis-opstelling overschakelde van een starre assen naar onafhankelijke wielophanging. De grondspeling bedraagt op de Mercedes-AMG G63 4×42 precies 35 cm, 11 hele cm’s meer dan standaard. Toch, de G63 4×42 kent niet zo’n grote bodemvrijheid als zijn voorganger. De nieuweling is minder ruig, meer geschikt voor de openbare weg. Zo lijkt het. En wees eerlijk, waar zie je de 4×4-kwadraat het meest?
G is een sublabel van Mercedes
Naar verluidt zal Mercedes-AMG de oplage beperkt houden. Of de fabrikant dat doet door er vooraf een nummer aan te koppelen, is niet bekend. Het merk zou ook de productiecapaciteit of de productiecyclus kunnen beperken. De fabrikant kondigt de nieuwe G63 4×42 later aan en zal zich dan uitlaten over de beschikbaarheid van het excentrieke model.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FMercedes-G63-4x42-aa.jpg)
Met de nieuwe uitmonstering geeft Mercedes de G-Klasse weer extra gestalte. De letter is binnen het modellengamma van de Duitse autobouwer verheven tot sublabel, zoals het bijvoorbeeld AMG, EQ en Maybach heeft. Het concern investeert in de terreinbeul. Naast de 4×42 staat ook een elektrisch aangedreven variant op stapel. Dat model komt in 2025.
Video Mercedes G-Klasse
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had