De Mercedes-AMG GLC 63 S is een performance-SUV met één probleem
Agendanieuws, noemen we dit. Na de onthulling van de tweede generatie Mercedes GLC in 2022 volgen nu de onvermijdelijke AMG-versies. De twee performance-SUV’s zijn heet als altijd, daarover hoef je je geen zorgen te maken, maar er is één probleem. Vooral met de Mercedes-AMG GLC 63 S.
Om met de minst krachtige van het stel te beginnen. De Mercedes-AMG GLC 43 zal zijn fans mogelijk ook teleurstellen, want hij gaat helaas van een 390 pk en 520 Nm sterke zescilinder naar een viercilinder met mild-hybridondersteuning, 408 pk en 500 Nm.
Mercedes-AMG GLC 43 met mild hybrid-ondersteuning
Als vanouds mag je van de begrenzer niet harder dan 250 km/h, al is daar tegen betaling vast een mouw aan te passen. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe AMG GLC 43 heel iets sneller, met een 0-100 km/h-tijd van 4,8 in plaats van 4,9 seconden.
Het voordeel van een mild hybrid is dat de geïntegreerder startmotor/generator kortstondig extra kracht toevoegt tijdens het accelereren. In het geval van de AMG GLC 43 is dat 14 pk en 150 Nm. Standaard op het model zijn een negentraps automaat, vierwielaandrijving en achterwielbesturing.
Fan van vanillevla? Dan lust je deze twee Mercedes SLR McLarens ook wel
Traantje laten om de Mercedes-AMG GLC 63 S
Liefhebbers van het absolute topmodel, de Mercedes-AMG GLC 63 S, zullen waarschijnlijk een traan laten bij het zien van de specificaties. Voorheen had de auto een machtige twinturbo V8, maar die is uit milieuoverwegingen de nek omgedraaid.
Voorin de Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance (wie bedenkt die namen?) ligt nu een 2,0-liter viercilinder turbomotor met 476 pk en 545 Nm. Een elektromotor stuwt het systeemvermogen op naar 680 pk en brengt het maximale koppel naar maar liefst 1020 Nm.
Mercedes, als je lef hebt neem je deze Vision One-Eleven in productie!
De prestaties van de GLC 63 zijn monumentaal. Hij schiet in slechts 3,5 seconden naar 100 km/h en mag van de elektronische (be)grensbewaker door tot een top van 275 km/h. Een negentraps automaat is ook op de 63 standaard.
Het 4WD-systeem van de monsterlijke Mercedes kan de aandrijfkrachten volledig variabel naar de voor- of achterwielen sturen. Het actieve onderstel is voorzien van rolstabilisatie om de koets in bochten zo vlak mogelijk te houden. Remmen doe je in de 63 met koolstofkeramische schijven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen