De nieuwe BMW M2 zou weleens dé ideale M-sportwagen kunnen zijn
Begrijp ons niet verkeerd, met de BMW M3 en M4 is weinig mis, maar de laatste jaren heeft de BMW M2 zich ontpopt tot misschien wel het leukste M-model op de markt. Hij is compacter, lichtvoetiger, zeker niet minder fel en heeft tenminste een fatsoenlijke neus.
Om met die laatste te beginnen: de BMW M2 heeft een duidelijk andere voorkant dan de standaard 2-Serie Coupé. Op het eerste gezicht lijkt er iets geks aan de hand. De 2-Serie Coupé heeft vrij brede en platte nieren (in de verste verte zien we er een vleugje BMW 507 in), maar op de M2 lijken ze gekortwiekt. Ze ogen bijna vierkant, nog niet helemaal af en op een wonderlijke manier geïntegreerd in het front van de M2. Kijk maar eens naar het diepliggende BMW-logo boven de grille. Het plaatwerk lijkt eromheen te stromen, waarna een diepe geul achterblijft die de nieren van elkaar schijdt.
Nieuwe BMW M2 heeft een dikke kont
Wat valt nog meer op aan de nieuwe M2. De blokkerige luchtinlaten aan de voorzijde, de bekende power bulge op de motorkap, een setje M-spiegels, zijn verbrede wielkasten én de vier uitlaatpijpen aan de achterkant. Als we afgaan op de foto’s, dan is de achterkant van de M2 zijn minst sterke kant, qua design.
De achterlichtunits zijn klein en worden omhuld door een overdaad aan plaatwerk. Dat is op de 2-Serie Coupé al zo, maar op de M2 is de mismatch nog duidelijker door de ducktailspoiler op de kofferbak en de dikke M-bumpers.
Sneller dan de standaard BMW M4 Coupé
Hoe verhoudt de BMW M2 zich tot de M4 Coupé? De nieuweling is 21 centimeter korter en heeft een 11 centimeter kleinere wielbasis. Zijn krachtbron is hetzelfde, een 3,0-liter twinturbo zes-in-lijn, maar dan met 460 pk en 550 Nm. De standaard M4 heeft net zoveel koppel, maar komt tot 20 pk meer vermogen.
Op de sprint naar 100 km/h is de M2 heel iets sneller dan de M4: 4,1 seconden tegenover 4,2 seconden. Althans, als je de standaard 8-traps automaat besteld. Met de optionele handgeschakelde zesbak is de M2 0,2 seconden minder snel.
Je mag harder als je meer betaalt
De topsnelheid van de nieuwe Duitse sportwagen hangt van de grote van je portemonnee af. Normaal gesproken grijpt de begrenzer bij 250 km/h in, maar als je extra munten neertelt voor het M Driver’s Pack mag je van de elektronische waakhond 35 km/h sneller.
Een andere optie is het M Carbon-dak. Dat schaaft 6 kilo van het wagengewicht af. Standaard is de BMW M2 uitgerust met M Traction Control, waarmee je de mate van toegestane slip kan instellen. Er zijn tien standen. Ook heeft de auto altijd een sperdifferentieel op de achteras.
Nieuwe carrosseriekleur: Zandvoort Blue
BMW heeft gezorgd voor een perfecte gewichtsverdeling van 50/50. Het adaptieve sportonderstel van de M2 heeft elektronisch geregelde dempers. Zijn wielen zijn een maatje groter dan die van de M3 en M4: 19 inch vóór en 20 inch achter. De optielijst is, zoals je dat verwacht, eindeloos.
Je kunt onder meer kiezen voor circuitbanden, koolstofvezel kuipstoelen en een M Race Track Pack. Er zijn twee exclusieve kleuren beschikbaar voor de M2: Zandvoort Blue (babyblauw) en Toronto Rot. In Nederland kost het model 113.806 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen