Elektrische Mini krijgt aandrijflijn BMW i3s
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdamimage-wide-1640w-j_1513961440526.jpg)
De productieversie van de Mini Electric Concept gaat Cooper S E heten. Hij krijgt de elektrische aandrijflijn van BMW i3s.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2FMINI-Electric-Concept-2017-01.jpg)
Althans, volgens het Engelse Autocar. De website meldt tevens op basis van bronnen binnen Mini dat de 184 pk en 270 Nm leverende Cooper S E een actieradius van zo’n 320 kilometer krijgt. Daarmee zou hij dus verder moeten komen dan de i3s, die maximaal 285 kilometer haalt.
Net zo snel als Cooper S
Ten opzichte van de normale Mini Cooper S (192 pk) wordt hij wat zwaarder en levert hij dus een aantal pk’s in. Toch zal de auto wat acceleratiecijfers betreft ongeveer op hetzelfde niveau zitten, vooral dankzij het maximum koppel dat zijn elektromotor al vanaf stilstand beschikbaar heeft.
Aan de buitenkant verandert er weinig
Het uiterlijk van de Mini zal naar verwachting beperkt worden aangepast. Het merendeel van zijn looks vind je terug in de ‘normale’ Cooper S. De nieuwe S E wordt waarschijnlijk onthuld in april, rond de zestigste verjaardag van het merk. In de tweede helft van het jaar zal hij zijn intrede doen in de Nederlandse showrooms.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F07%2FMini-E-2010-Autovisie.nl_.jpg)
Niet de eerste elektrische mini
Mini presenteerde het conceptmodel van de S E in 2017. Echter werd in 2009 de eerste echte vol elektrische Mini E onthuld. Deze auto had een beperkte oplage van slechts zeshonderd stuks en werd gebruikt als onderzoeksvoertuig. Dit leidde onder meer tot de ontwikkeling van de BMW i3.