Elektrische Mini krijgt aandrijflijn BMW i3s
De productieversie van de Mini Electric Concept gaat Cooper S E heten. Hij krijgt de elektrische aandrijflijn van BMW i3s.
Althans, volgens het Engelse Autocar. De website meldt tevens op basis van bronnen binnen Mini dat de 184 pk en 270 Nm leverende Cooper S E een actieradius van zo’n 320 kilometer krijgt. Daarmee zou hij dus verder moeten komen dan de i3s, die maximaal 285 kilometer haalt.
Net zo snel als Cooper S
Ten opzichte van de normale Mini Cooper S (192 pk) wordt hij wat zwaarder en levert hij dus een aantal pk’s in. Toch zal de auto wat acceleratiecijfers betreft ongeveer op hetzelfde niveau zitten, vooral dankzij het maximum koppel dat zijn elektromotor al vanaf stilstand beschikbaar heeft.
Aan de buitenkant verandert er weinig
Het uiterlijk van de Mini zal naar verwachting beperkt worden aangepast. Het merendeel van zijn looks vind je terug in de ‘normale’ Cooper S. De nieuwe S E wordt waarschijnlijk onthuld in april, rond de zestigste verjaardag van het merk. In de tweede helft van het jaar zal hij zijn intrede doen in de Nederlandse showrooms.
Niet de eerste elektrische mini
Mini presenteerde het conceptmodel van de S E in 2017. Echter werd in 2009 de eerste echte vol elektrische Mini E onthuld. Deze auto had een beperkte oplage van slechts zeshonderd stuks en werd gebruikt als onderzoeksvoertuig. Dit leidde onder meer tot de ontwikkeling van de BMW i3.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen