Porsche introduceert begin 2019 de achtste generatie van de Porsche 911: generatie 992. Porsche voert momenteel de laatste testwerkzaamheden uit, de zogeheten puntjes op de 'i'. Hier en daar bespeuren we nog wat camouflage op de prototypes, maar op de meeste foto's is de nieuwkomer al tot in detail zien.


Iconisch design

Het design van de Porsche generatie 992 wordt een evolutie ten opzichte van de huidige 991. Porsche speelt op safe en bouwt dus voort op het iconische design van de 911. Als basis van de nieuwe Porsche 992 gebruikt de sportautofabrikant het platform van het huidige model. Natuurlijk zijn er wel de nodige aanpassingen doorgevoerd, onder meer aan de wielophanging en de demping.


Dagelijks gebruik

Het onderstel en de motor zijn volgens Porsche in de achtste generatie van de 911 nog beter afgestemd op dagelijks gebruik. De functionaliteit van het nieuwe bedieningsconcept voor het dashboard, het instrumentarium en de displays is naar een hoger niveau getild. Verder introduceert Porsche nieuwe assistentie- en hulpsystemen voor de bestuurder. De achterlichten van de nieuwe 992 zijn in lijn met die van de huidige Panamera, Cayenne en gefacelifte Macan. Voor de spreekwoordelijke puntjes op de 'i' test Porsche de 992 op diverse locaties wereldwijd. Van de Golfstaten in het Midden-Oosten en Death Valley in de VS tot de Poolcirkel.

Diverse modellen

Het instapmodel beschikt als vanouds over een 3,0 liter boxer-turbomotor met zes cilinders. Hij komt er in de smaken Carrera en Carrera S. Het vermogen neemt iets toe, maar het verbruik en de CO2-emissie nemen af, onder meer omdat Porsche een 48 volt-systeem toepast. Reken op ongeveer 400 pk voor de Carrera en 450 pk voor de Carrera S. De versies met vierwielaandrijving heten als vanouds Carrera 4 en Carrera 4S. Porsche breidt het gamma van de nieuwe 992 in de toekomst verder uit. Zo komt er weer een 911 Turbo, een 911 Carrera GTS, een 911 GT3 en 911 GT3 RS en nog veel meer types. Porsche levert de nieuwe 911 als Coupé, Cabriolet en Targa.