De nieuwe Volkswagen Arteon Shooting Brake koop je niet voor de ruimte
Volkswagen trekt vandaag het doek van een volledig nieuw model: de Arteon Shooting Brake. Maar dat tweede lid van de Arteon-familie koop je niet per se voor de ruimte.
Nog voordat de Arteon zich in 2017 op de Autosalon van Genève liet zien, had Volkswagen plannen klaar voor een tweede carrosserievariant. Dat moest een Shooting Brake worden. Die versie zou er pas komen als ‘de Arteon Fastback zichzelf had bewezen’. Dat is inmiddels gebeurd, en dus introduceren de Wolfsburgers het nieuw lid van de Arteon-familie.
Formaat Arteon Shooting Brake
Maar wie denkt dat het hier gaat om een veel grotere auto dan de reguliere Arteon, heeft het mis. Want zowel de wielbasis als de lengte van de Shooting Brake is gelijk aan die van de Fastback. De lengte tussen beide assen bedraagt dus voor beide auto’s 2,84 meter, de totale wagenlengte blijft 4,87 meter. Beide auto’s staan nog altijd op hetzelfde MQB-platform.
Waar dan het onvermijdelijke ruimtevoordeel voor de Shooting Brake zit? In de hoofdruimte voor de passagiers. Het nieuwe Arteon-lid is namelijk 1,9 centimeter hoger dan z’n Fastback-broer, en bovendien loopt die daklijn dus wat langer door. De voorste passagiers krijgen er 1,1 centimeter bij, achterin groeit de hoofdruimte met 4,8 centimeter.
Ruimte
Maar qua bagageruimte moet de Arteon Shooting Brake echt zijn meerdere erkennen in de Passat Variant. Die oeroude stationwagon is simpelweg een stuk praktischer. Want pak je de nieuwe Arteon vol tot aan het dak, dan past er 590 liter in. In het geval van de Passat Variant kan daar nog eens 60 liter bij. Het verschil met de reguliere Arteon bedraagt 37 liter. En dus koop je zo’n Arteon Shooting Brake niet voor de ruimte, zeker omdat deze sportieve variant ook wat duurder zal zijn. Nee, zo’n Arteon koop je voor z’n looks. Volkswagen zegt dat de komst van de Arteon Shooting Brake niet nadelig zal zijn voor de Passat Variant, of andersom.
Tot zover de verschillen tussen de Arteon Shooting Brake en Fastback. Maar tegelijkertijd is er een hoop veranderd aan de gehele modellijn. Want Volkswagen presenteert niet alleen een nieuwe carrosserievariant, maar voorziet het sportief gelijnde model ook direct van een facelift. Dat begint op het front, waar de led-dagrijverlichting nu optioneel door de gehele grille van de auto loopt. Ook de voorbumper is hertekend, met grotere luchtinlaten. Het specifieke design verschilt overigens per uitvoering, zoals je in bovenstaande foto ziet. Op de achterzijde zien we opgefriste lichtunits.
Uiteraard is ook het binnenwerk van de Arteon aangepakt, nu Volkswagen flink inzet op connectiviteit en digitalisering. Zo is de Arteon nu voorzien van een digitale cockpit (10,25-inch) en een nieuw multimediasysteem (standaard 8-inch, optioneel 9,2-inch) in het midden van het dashboard.
Volkswagen Arteon R
Het grootste nieuws bevindt zich echter onder de motorkap van de Arteon. Want Volkswagen introduceert nu eindelijk een rasechte R-variant van de sportsedan. In het vooronder ligt de bekende 2.0-liter TSI-motor, die is gekieteld tot een vermogen van 320 pk. Het koppel bedraagt 420 Nm. De krachtbron is gekoppeld aan een zeventraps DSG, die het vermogen naar alle vier de wielen stuurt. Torque vectoring zorgt ervoor dat in bochten al het koppel naar de wielen met de meeste grip wordt gestuurd. Ook de Arteon Shooting Brake kan als R-variant worden besteld. Het front van de R verschilt met dat van de R-Line, zoals hieronder is te zien. Links de Arteon Shooting Brake R, rechts de Arteon Fastback R-Line.
Ook de bekende PHEV-aandrijflijn van de Groep heeft zijn weg naar de Arteon gevonden. De verbrandings- (1.4 TSI) en elektromotor leveren een systeemvermogen van 218 pk. Laatstgenoemde krachtbron haalt de stroom uit een accupakket van 13 kWh, goed voor een volledig elektrische actieradius van 54 kilometer. Al het vermogen wordt in dit geval via een zestraps DSG naar de voorwielen gestuurd.
Overige aandrijflijnen
De benzinerijder heeft verder nog de keuze uit ‘twee’ aandrijflijnen: een 1.5 TSI met 150 pk of een 2.0 TSI met 190 of 280 pk. In het eerste geval wordt de krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving, in de twee andere gevallen is een zeventraps DSG standaard. Voor de 190 pk-versie is vierwielaandrijving een optie, maar in het geval van de sterkere variant is ook dat standaard.
En ja, ook de nieuwe Arteon kan nog besteld worden met een dieselmotor. Het gaat in dat geval om een 2.0-liter TDI met 150 of 200 pk. Een zeventraps DSG in combinatie met voorwielaandrijving is standaard, maar voor de sterkere diesel is een 4WD-systeem ook optioneel.
Prijzen Arteon Shooting Brake
Prestatiecijfers van al die motoren deelt Volkswagen pas in een later stadium. Dat geldt ook voor de prijzen, die de Nederlandse importeur in aanloop naar de marktintroductie bekendmaakt. De vernieuwde Arteon en Arteon Shooting Brake staan na de zomer bij de Nederlandse dealer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto