De nieuwe Volkswagen Passat Variant is een reus geworden
De Passat heeft zijn beste tijd gehad. Vroeger reed half zakelijk Nederland in de grote Volkswagen, nu bijna niemand meer. Het is de reden waarom de nieuwe alleen nog maar als stationwagon op de markt komt. Een flinke stationwagon, moeten we zeggen, want de Volkswagen Passat is flink gegroeid.
Het d-segment is op sterven na dood, kunnen we zeggen. Alleen in het premiumsegment vinden modellen als de BMW 3-Serie en Mercedes C-Klasse nog aftrek. In Nederland met name als stationwagons.
Volkswagen Passat niet meer als sedan
De Ford Mondeo is er niet meer, de Renault Talisman ook niet, Peugeot stopt na deze generatie met de 508 en de Volkswagen Passat komt dus alleen nog als Variant op de markt. Opmerkelijk, van de Skoda Superb – die nauw verwant is aan de Passat – wordt wél nog een sedan geïntroduceerd.
Bijna 15 centimeter in de lengte gegroeid
Als Variant is de Passat een heel stuk gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. In de lengte meet hij maar liefst 14,4 centimeter meer (nu 4,92 meter), zijn wielbasis werd 5 centimeter groter (2,84 meter).
Dat heeft niet alleen positieve gevolgen voor de achterpassagiers, die 5 centimeter meer beenruimte hebben, maar ook voor de kofferbak. Die meet nu standaard 690 liter (plus 40 liter) en 1920 liter met de achterbank neergeklapt (plus 140 liter).
Zo prettig gestoord zijn deelnemers International Volkswagen Bus Day
Geen elektrische versie van de Passat
De achtste generatie van de Passat staat op een doorontwikkeling van het bestaande MQB-platform. Hij komt als 204 en 272 pk sterke plug-in hybride beschikbaar, als diesel en met mild hybrid benzinemotoren.
Op een volledig elektrische variant hoef je niet te wachten. Daar heeft Volkswagen immers de ID.7 voor, die als sedan en als stationwagon bij de dealers komt te staan.
Is de ID.7 het nieuwe elektrische ruimtewonder van Volkswagen?
Digitaal dashboard geen verrassing
Het interieur van de nieuwe Passat is niet heel verrassend. Achter het stuur prijkt een digitale cockpit en op de middenconsole is een ‘los’ display voor het infotainmentsysteem geplakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief
-
Te braaf? Het Volkswagen GTI Fanfest moet zijn draai nog vinden