De Opel Corsa is jarig! Deze speciale versies wil je…
Ook kleintjes worden oud: zo viert de Opel Corsa dit jaar alweer zijn 40ste verjaardag. De supermini van Opel staat vooral bekend als een betrouwbare en betaalbare auto. Maar hoe gewoon deze Opel ook mag zijn, er zijn toch een hoop bijzondere varianten die ons hebberig maken.
Dit verjaardagsfeest is voor ons een mooi moment om eens terug te blikken. Ben je op zoek naar de meest sportieve Corsa-edities geef dan gas en lees snel door naar beneden.
Corsa Spider Michalak
De oorspronkelijk blauwdruk van de Corsa is iets anders dan hoe we hem nu kennen. De aankonding in 1982 betrof namelijk een blits ogende tweezits cabriolet (zie foto hieronder). De uiteindelijke productieversie was compleet anders. Genoeg mensen waren echter enthousiast over het prototype. Dat zorgde ervoor dat Michalak een dienst aanbood waarbij het een Corsa A omtoverde in een variant die wel op het originele concept leek.
“De in het West-Duitse Wiesbaden gevestigde firma van Bernd Michalak brengt net als Irmscher voortaan een open uitvoering van de Opel Corsa op de markt. De Michalak Corsa Spider kan vanaf DM 23.965, – worden verkregen en laat zich in een handomdraai weer tot (weliswaar lelijk) dicht model transformeren”, aldus Autovisie in 1985.
Van deze uiterst exclusieve Corsa variant waar er ongeveer 100 van zijn geproduceerd.
Cabrio Twister
Niet alleen bij Michalak ging het dak eraf, een Nederlandse Opel-dealer kon de Corsa ook niet dicht laten. Dealer Van Twist uit Dordrecht bood een modificatie aan waarmee het een Corsa-B in een heuse cabriolet transformeerde. De verbouwing kon op ieder 3-deurs model vanaf modeljaar 1993 worden uitgevoerd. Autovisie testte in 1995 of deze transformatie een geslaagd feestje was. Lees onder de foto het oordeel.
“Het is geen cabriolet van het zuiverste water. De beklede beugels aan de zijkant en over de ‘daklijn’ geven de auto iets targa-achtigs. De kap kan halverwege worden vergrendeld, wat de indruk geeft van een reuze schuifdak. Het weggedrag komt naadloos overeen met dat van een gewone Corsa. Met de zijruiten (niet elektrisch bediend) omhoog en de opgevouwen kap, die een flinke bult oplevert, heb je bij goed weer weinig last van de wind. En je beschikt over iets afwijkends. Dat achterin nauwelijks plaats is voor lange mensen, spreekt voor zich. Instappen om te gaan zitten op de achterbank, is niet eenvoudig. Zit je eenmaal achterin dan komt er met die door beugels begrensde opening iets van een Pausmobielgevoel over je heen. Ook al is de Twister geen loepzuivere cabriolet, het is bovenal een echte Twister”, aldus Autovisie.
Corsa Steffi
Opel maakte er destijds ook een gewoonte van om af en toe haar ‘kinderen’ als limited editions naar beroemde Duitsers te vernoemen. Zo kennen we bijvoorbeeld de Opel Speedster Scorpions, vernoemd naar de Duitse hardrockband. Ook van de Corsa kwam er zo’n versie: de wereldberoemde tennisster Steffi Graf werd geëerd met de ‘Corsa Steffi Special’.
Deze zeldzame editie was destijds te verkrijgen in rood, wit of zwart. In het interieur vallen meteen de bijzondere stoelhoezen op. Deze waren speciaal gemaakt in het kleurrijke en artistieke ‘Steffi-design’. Bovendien kreeg je er bij aankoop van dit model een rugzak en paraplu in hetzelfde motief bij. Alleen voor Steffi’s grootste fans vast een ‘must have’.
GSI 16V
Iconisch kun je de Opel Corsa moeilijk noemen maar er waren wel echt sportievere versies. Een daarvan was de Corsa B GSI 16V. Na een test beoordeelde Autovisie die in 1993 als volgt: “Het topmodel van de Corsa-reeks is de GSi 16V. Er is veel aandacht besteed aan de aërodynamica. De GSi heeft een 6,5 centimeter hoge flexibele voorspoiler, die de luchtstroom onder de auto door zodanig beperkt dat een wezenlijke beperking van de weerstand wordt bereikt.”
“Opel claimt dat de GSI uitmunt door zijn koersvastheid bij remmen vanaf hoge snelheid, door zijn uitstekende rechtuit-stabiliteit en door zijn ongevoeligheid voor zijwind. Speciaal voor het klapstuk van de reeks heeft Opel portierrubbers ontwikkeld die windgeruis bij hoge snelheden buiten de deur houden. Speciaal voor de top van de Corsa-reeks heeft Opel een 1,6 liter zestien klepper met twee bovenliggende nokkenassen ontwikkeld.”
“De GSI is het topmodel van de reeks en onderscheidt zich door een uiterlijk dat snelheid suggereert. De zestien klepper maakt dat waar. De topsnelheid van het topmodel bedraagt 195 km/h. De motor levert op zijn best een vermogen van 109 pk bij 6.000 toeren per minuut en bereikt zijn maximale trekkracht van 150 Nm bij 3.800 toeren per minuut. Hij zou, dankzij het soepele karakter van de motor, in slechts in 13 seconden van 80 naar 120 km/h accelereren.”
Irmscher Sprint
“Pak een standaard Corsa uit het voorraadrek, zorg ervoor dat de motor een aantal extra pk’s levert, doe wat aan het uiterlijk, verlaag het onderstel en zie … Opel ‘s kleinste model gaat als een exclusieve, snelle auto over de weg”, zo luidt de introductie van de Autovisie dubbeltest tussen de opgevoerde Corsa’s van Andre Jetten en de firma Irmscher. Dat is ook precies wat Tuningbedrijf Irmscher deed met de Corsa A. Dit model werd de Irmscher Sprint genoemd.
“Er is geen Opel-carrosserie of Irmscher heeft er wel een exclusief spoilertje voor en bovendien houdt men zich ook nog bezig met het zoeken naar extra vermogen. Het model heeft onder meer een 93 kW (126 pk) leverende motor onder de motorkap en verder allerlei attributen die niet alleen de wegligging duidelijk moesten verbeteren, maar die ook het liefhebbersoog konden strelen.”
“De Irmscher-Corsa is voorzien van een L-Jetronic inspuitsysteem op de 1,3 liter motor, waarbij natuurlijk eveneens het inlaatspruitstuk werd aangepast. Tevens werd een sportuitlaat gemonteerd. Dat alles bracht het vermogen op 61 kW (83 pk) bij 6000 toeren per minuut. Omdat de versnellingsbakverhoudingen van de standaard Corsa te lang waren, monteerde het bedrijf tevens een iets kortere eind-overbrenging. Dat maakt de wagen wat levendiger bij lagere toerentallen. Voor een 0-100 sprint heeft de Irmscher slecht 6,8 seconden nodig”, aldus Autovisie in 1984.
Nürburgring Edition
De snelste Corsa uit dit lijstje heeft een ambitieuze naam want hij is vernoemd naar het legendarische circuit in de Eiffel dat ook wel als de Groene Hel bekend staat. In Autovisie 16 uit 2019 lezen we terug dat de auto zijn naam zeker waarmaakte.
“Een exclusieve Opel Corsa klinkt als een contradictio in terminis. Toch geldt het zonder enige twijfel voor deze Corsa OPC Nürburgring Edition. Opel maakte slechts 500 exemplaren van dit model. Deze grondig onder handen genomen limited edition is zoals de OPC in standaardvorm had moeten zijn. Met 211 pk/250 Nm (280 Nm met overboost) kan hij zich meten met de heetste hatchbacks in zijn klasse. Dat ligt niet eens zo zeer aan de opgepepte prestaties als wel aan het grondig gemodificeerde onderstel.”
“Tijdens de proefrit filtert het mechanische sperdifferentieel de aandrijfkrachten effectief uit de besturing, het Bilstein-onderstel houdt de 18-inchwielen stevig aan de grond en de Brembo-remmen genereren meer stopkracht dan je normaal gesproken nodig hebt. De OPC Nürburgring Edition is, kortom, een echt hebbeding. Zoek je een vermakelijke hot hatch die (bijna) niemand kent, dan verdient deze Corsa je onverdeelde aandacht.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace