De overheid trekt flink de portemonnee voor snelle aanleg laadpalen
De overheid gaat volgend jaar flink investeren in de aanleg van nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s. Dat meldt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanochtend.
Het aantal elektrische auto’s in ons land groeit enorm, vooral gedreven door de fiscale wetgeving rondom die auto’s. Maar in tegenstelling tot de EV’s zelf blijft het aantal laadpalen al een tijdje achter. Verschillende organisaties trokken begin dit jaar daarom al aan de bel. Onder andere Rai Vereniging en ALD Nederland gaven aan dat netwerk van laadpalen snel en flink moet groeien.
Samenwerking
Aan die boodschap geeft de overheid nu gehoor. Vandaag laat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten dat het samen gaat werken met Nederlandse regio’s, om zo snel en eenduidig mogelijk het landelijke netwerk van laadpalen te vergroten. Het gaat daarbij om de volgende regio’s:
- Zeeland en Zuid-Holland
- G4 (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht)
- MRA Elektrisch (provincies Noord-Holland, Flevoland, Utrecht)
- Groningen, Friesland en Drenthe
- Overijssel en Gelderland
- Noord-Brabant en Limburg
In elke regio werkt de overheid ook samen met de betreffende netbeheerder. Die denkt mee over waar aansluitingen op het stoomnet komen en hoe het net optimaal belast kan worden. Het Rijk trekt zelf 15 miljoen euro uit voor dit plan, de regio’s leggen gezamenlijk hetzelfde bedrag neer voor nieuwe laadpalen. In totaal wordt er dus 30 miljoen in de aanleg van het netwerk gestoken.
Geen eenheid
Op dit moment bestaat het netwerk van laadpalen vooral uit geprivatiseerde partijen, elk met hun eigen laadmethode, -prijzen en -protocollen. De nieuwe samenwerking tussen het Rijk en de verschillende regio’s moet ervoor zorgen voor meer eenheid. Laadpunten moeten zo ook snel op een logische plek komen te staan.
“Elektrisch rijden heeft veel voordelen. Om die maximaal te benutten moet je er wel van op aan kunnen dat je je auto overal in Nederland makkelijk kunt opladen. Dat vraagt de komende jaren nog veel werk. Daarom vind ik het mooi dat we samen met gemeenten, provincies en netbeheerders vandaag deze stap zetten op weg naar een landelijk dekkend netwerk van laadpalen”, zo schrijft staatssecretaris Van Veldhoven.
Flinke groei
Het kabinet heeft uitgesproken dat in 2030 alle nieuwe auto’s emmissievrij moeten zijn. Naar verwachting rijden er op dat moment 1,9 miljoen elektrische auto’s rond. Samen hebben die auto’s zo’n 1,7 miljoen laadpalen nodig. Dat betekent dat er vanaf volgend jaar 213 nieuwe laadpunten per dag nodig zijn. In 2025 moeten er per dag 550 laadpunten worden gerealiseerd.