‘De Porsche Carrera GT is simpelweg te veel’
“Wir bitten Sie das Fahrzeug zu respektieren”, kregen we in 2003 te horen bij de introductie van de Porsche Carrera GT. Wat een loze opmerking. Natuurlijk hadden we respect voor de auto! We verafgoodden de machine, maar waren ook een beetje geïntimideerd.
Toenmalig testredacteur Eric Crama sliep er onrustig van. Hij droomde over de Porsche Carrera GT en een akelig snel dichterbij komende muur. “Eigenlijk wist ik best dat die muur er stond, besef ik nu, maar ik ben er tegen beter weten in toch op afgestormd, en nu is het te laat. Ik kijk opzij en zie dat Walter Röhrl naast me zit, ‘mister Porsche’. […] “Bremsen Sie bitte”, zegt hij met een vermoeiende glimlach. Het geluid van krijsende banden gaat naadloos over in het loeien van de wekker.”
Het eerste treffen met de allesoverheersende supersportwagen was dan ook aftasten. “Ik loop wat rondjes om een van de wagens, en merk tot mijn eigen verbazing dat ik in eerste instantie op veilige afstand blijf, als was het een roofdier dat elk moment vanuit zijn bedrieglijke bewegingloosheid kan toeslaan. Of misschien is het gewoon het respect voor de prijs, de prestaties en de exclusiviteit van de Carrera GT.”
“Ik loop wat rondjes om de wagen, en merk dat ik op veilige afstand blijf”
En het ontzag voor de 612 pk sterke 5,7 liter V10 achterin ongetwijfeld, want een run op de naar de topsnelheid legde een van de grootste unique selling points van de Carrera GT bloot, zijn bijkans bovenaardse klanken. “Een mechanische, ultrazuivere meestersymfonie, die het midden houdt tussen de vertrouwde Porsche-sound en een huil uit de Formule 1, maar dan twee octaven lager”, aldus Crama.
Toch zou hij de Porsche Carrera GT niet als dagelijks vervoermiddel verkiezen boven een 911 GT2 of GT3. “De Carrera GT is, anders kan ik het niet verwoorden, simpelweg te veel. Too much. Je moet hem erbij hebben, als knalfeest waarop je jezelf zo vaak kunt uitnodigen als je wilt. En dat is waarschijnlijk precies de rol die de auto gaat vervullen voor de veertien Nederlanders die hem besteld hebben.”
Testverslag: Autovisie magazine editie 22 – 2003
Klik hier indien het testverslag niet zichtbaar is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt