‘De Renault 6 is pittig en levendig’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F02%2Frenault_6_3.jpg)
Renault richtte met de 6 zijn keep en korrel op de Citroën Ami en Simca 1100. Autovisie-oprichter Fred van der Vlugt reed het luxebroertje van de 4 in 1968 en concludeerde dat het Franse merk “niet slecht geschoten” had.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F02%2FRenault-6.jpg)
“Onze eerste indruk van de nieuwe Renault-telg was, dat de degelijkheid van de carrosserie niets te wensen over liet”, schreef Van der Vlugt. “De gehele wagen maakt uiterlijk een solide indruk, met als meest markante punt de robuuste achterzijde met de typische grote, ver openslaande achterklep.” Hij vond de carrosserie van de 6 veel op die van de grotere 16 lijken, maar van achter het stuur was het toch de 4 waar de auto het dichtst tegenaan schurkte.
“Aan de binnenzijde valt de afwerking wat tegen”, was de conclusie. “De tegenvaller in het interieur is de wat fragiele indruk, die het gehele dashboard op de berijder maakt. Het is vervaardigd van polypropyleen, een zachte kunststof die uit het oogpunt van veiligheid wellicht voldoet, doch het idee geeft bordpapier te zijn. De afwerking van het instrumentenpaneel laat op verschillende punten dan ook te wensen over.”
En dat niet alleen, vond Van der Vlugt. Renault had de euvele moed gehad om te experimenteren met een asymmetrisch dashboard, waarbij het gedeelte voor de bestuurder verder de cabine insteekt dan het gedeelte voor de bijrijder. En dat kon de Autovisie-hoofdredacteur weinig bekoren. “Smaken verschillen, maar persoonlijk vonden we de uitvoering niet bijster geslaagd. Maar genoeg over in- en exterieur van de wagen.”
Want onder de motorkap van de Renault 6 school een parel. “Het motortje is bepaald een weldaad in deze wagen. Het is pittig en levendig, hoewel de prestaties in de hoogste versnelling wat tegenvallen.” Zo niet de rijeigenschappen, want die beschreef Van der Vlugt als uitstekend. “Het enige, waar we geen indruk van konden krijgen, was de wegadhesie van de smalle bandjes in de regen, want in de Camarque [waar Autovisie de auto reed – RS] schijnt altijd de zon, zeker in juli!”
Klik hier om het originele artikel te bekijken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F02%2FRenault-6-Autovisie.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had