De Rit: designdirecteur Robin Page geeft Volvo zijn mojo terug
Scandinavisch design is net zo ongrijpbaar als de Italiaanse keuken of Franse mode. Je herkent zoveel raffinement meteen als het op je bord of netvlies valt, al blijkt het zoveel lastiger om het in al zijn finesses te definiëren of zelf te realiseren. Toch kreeg Robin Page precies dat voor elkaar bij Volvo’s designafdeling. Maar hij is geen tafelspringer of borstklopper. Wellicht daarom is hij daar perfect op zijn plaats.
Tekst: Bart Lenaerts Foto’s: Lies De Mol
Roer volledig om
“Toen Thomas Ingenladt me in 2013 vroeg om Volvo’s interieurafdeling te leiden, hapte ik meteen toe. Sowieso was ik altijd al dol op Scandinavisch design en ik voelde dat Volvo het roer volledig wilde omgooien.” Maar dit merk was recent overgenomen door het Chinese Geely en niemand wist goed wat zij met Zwedens paradepaardje wilden aanvangen. Dat werd echter een stuk duidelijker toen Volvo in 2013 verbaasde met drie verbluffend simpele, ontzettend aantrekkelijke concept-cars en kort daarna met de spectaculaire XC90. “We konden op een vrijwel blanco vel papier een erg strakke vormtaal definiëren. Dat is een droom. Vooral omdat de proporties van onze nieuwe platformen echt goed waren. Een designer wil het verschil maken.”
We doen alles om de verleiding van meer, meer te weerstaan
Terwijl zoveel auto’s tegenwoordig verzuipen in barokke lijnen en potsierlijke grilles, blijft Volvo een witte raaf binnen die zwelgpartij van overdaad. Al rijst de vraag of Page die tot de essentie teruggebrachte stijl kan volhouden, aangezien klanten en marketeers bij iedere generatiewisseling steevast meer eisen. “Toch zweren wij trouw aan onze filosofie en doen alles om aan de verleiding van meer, meer, meer te weerstaan. Ik hou van auto’s met een eenvoudig te begrijpen karakter, zodat je ze blindelings kan natekenen en ze vanzelf tijdlozer zijn. Dit is cruciaal, want facelifts zijn peperduur, terwijl ze steeds minder relevant worden nu we bijvoorbeeld het infotainmentsysteem modern houden met software-updates over the air.”
Nieuwe rit productiewagens
Als we hem spreken, is Page druk met een nieuwe rits productiewagens, die men voor het gemak graag bestempelt als de tweede generatie na de grote ommekeer. Hoewel het blanco vel niet langer maagdelijk is, vindt Page deze fase minstens even opwindend. “De vormtaal wordt uiteraard een evolutie. Toch is de uitdaging gigantisch, nu we volop afzwenken naar elektrificatie en naar een nieuwe wereld waarin alle regels op de schop gaan. Sowieso krijgen we heel andere proporties zonder zo’n enorme verbrandingsmotor voorin, terwijl user experiences en duurzaamheid voortdurend aan belang winnen”
Wie is Robin Page?
Robin Page werd in 1971 in Coventry geboren. Na zijn studie begon hij in 1995 als interieurdesigner bij Bentley. Daar groeide hij uit tot hoofd interieurdesign voordat hij in 2013 verkaste naar Volvo. Sinds 2017 is hij daar verantwoordelijk voor interieur en exterieur.
Lees het volledige interview met veel meer fotografie in Autovisie magazine. Dat is te koop in de supermarkt, of beter nog, sluit een (digitaal) abonnement af!
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?