De Rit: designdirecteur Robin Page geeft Volvo zijn mojo terug
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FSchermafbeelding-2021-01-10-om-10.00.48.png)
Scandinavisch design is net zo ongrijpbaar als de Italiaanse keuken of Franse mode. Je herkent zoveel raffinement meteen als het op je bord of netvlies valt, al blijkt het zoveel lastiger om het in al zijn finesses te definiëren of zelf te realiseren. Toch kreeg Robin Page precies dat voor elkaar bij Volvo’s designafdeling. Maar hij is geen tafelspringer of borstklopper. Wellicht daarom is hij daar perfect op zijn plaats.
Tekst: Bart Lenaerts Foto’s: Lies De Mol
Roer volledig om
“Toen Thomas Ingenladt me in 2013 vroeg om Volvo’s interieurafdeling te leiden, hapte ik meteen toe. Sowieso was ik altijd al dol op Scandinavisch design en ik voelde dat Volvo het roer volledig wilde omgooien.” Maar dit merk was recent overgenomen door het Chinese Geely en niemand wist goed wat zij met Zwedens paradepaardje wilden aanvangen. Dat werd echter een stuk duidelijker toen Volvo in 2013 verbaasde met drie verbluffend simpele, ontzettend aantrekkelijke concept-cars en kort daarna met de spectaculaire XC90. “We konden op een vrijwel blanco vel papier een erg strakke vormtaal definiëren. Dat is een droom. Vooral omdat de proporties van onze nieuwe platformen echt goed waren. Een designer wil het verschil maken.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FSchermafbeelding-2021-01-10-om-10.00.15.png)
We doen alles om de verleiding van meer, meer te weerstaan
Terwijl zoveel auto’s tegenwoordig verzuipen in barokke lijnen en potsierlijke grilles, blijft Volvo een witte raaf binnen die zwelgpartij van overdaad. Al rijst de vraag of Page die tot de essentie teruggebrachte stijl kan volhouden, aangezien klanten en marketeers bij iedere generatiewisseling steevast meer eisen. “Toch zweren wij trouw aan onze filosofie en doen alles om aan de verleiding van meer, meer, meer te weerstaan. Ik hou van auto’s met een eenvoudig te begrijpen karakter, zodat je ze blindelings kan natekenen en ze vanzelf tijdlozer zijn. Dit is cruciaal, want facelifts zijn peperduur, terwijl ze steeds minder relevant worden nu we bijvoorbeeld het infotainmentsysteem modern houden met software-updates over the air.”
Nieuwe rit productiewagens
Als we hem spreken, is Page druk met een nieuwe rits productiewagens, die men voor het gemak graag bestempelt als de tweede generatie na de grote ommekeer. Hoewel het blanco vel niet langer maagdelijk is, vindt Page deze fase minstens even opwindend. “De vormtaal wordt uiteraard een evolutie. Toch is de uitdaging gigantisch, nu we volop afzwenken naar elektrificatie en naar een nieuwe wereld waarin alle regels op de schop gaan. Sowieso krijgen we heel andere proporties zonder zo’n enorme verbrandingsmotor voorin, terwijl user experiences en duurzaamheid voortdurend aan belang winnen”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FSchermafbeelding-2021-01-10-om-10.01.22.png)
Wie is Robin Page?
Robin Page werd in 1971 in Coventry geboren. Na zijn studie begon hij in 1995 als interieurdesigner bij Bentley. Daar groeide hij uit tot hoofd interieurdesign voordat hij in 2013 verkaste naar Volvo. Sinds 2017 is hij daar verantwoordelijk voor interieur en exterieur.
Lees het volledige interview met veel meer fotografie in Autovisie magazine. Dat is te koop in de supermarkt, of beter nog, sluit een (digitaal) abonnement af!
Lees ook:
Ook interessant
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had
-
Hyundai wordt The Ocean CleanUp voor op straat… of toch niet?
-
Trump pakt ook eigen volk: zoveel duurder worden auto’s in de VS
-
Europese grootmachten willen Trump keihard terugpakken
-
Trump komt met megaheffing voor alle niet-Amerikaanse auto’s
-
Canada wantrouwt Elon Musk en weigert miljoenenbetaling Tesla