Autovisie
Autovisie Nieuws 10 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

De Rit: designdirecteur Robin Page geeft Volvo zijn mojo terug

Scandinavisch design is net zo ongrijpbaar als de Italiaanse keuken of Franse mode. Je herkent zoveel raffinement meteen als het op je bord of netvlies valt, al blijkt het zoveel lastiger om het in al zijn finesses te definiëren of zelf te realiseren. Toch kreeg Robin Page precies dat voor elkaar bij Volvo’s designafdeling. Maar hij is geen tafelspringer of borstklopper. Wellicht daarom is hij daar perfect op zijn plaats.

Tekst: Bart Lenaerts  Foto’s: Lies De Mol

Roer volledig om

“Toen Thomas Ingenladt me in 2013 vroeg om Volvo’s interieurafdeling te leiden, hapte ik meteen toe. Sowieso was ik altijd al dol op Scandinavisch design en ik voelde dat Volvo het roer volledig wilde omgooien.”  Maar dit merk was recent overgenomen door het Chinese Geely en niemand wist goed wat zij met Zwedens paradepaardje wilden aanvangen. Dat werd echter een stuk duidelijker toen Volvo in 2013 verbaasde met drie verbluffend simpele, ontzettend aantrekkelijke concept-cars en kort daarna met de spectaculaire XC90. “We konden op een vrijwel blanco vel papier een erg strakke vormtaal definiëren. Dat is een droom. Vooral omdat de proporties van onze nieuwe platformen echt goed waren. Een designer wil het verschil maken.”

Robin Page Lies de Mol 2

We doen alles om de verleiding van meer, meer te weerstaan

Terwijl zoveel auto’s tegenwoordig verzuipen in barokke lijnen en potsierlijke grilles, blijft Volvo een witte raaf binnen die zwelgpartij van overdaad. Al rijst de vraag of Page die tot de essentie teruggebrachte stijl kan volhouden, aangezien klanten en marketeers bij iedere generatiewisseling steevast meer eisen. “Toch zweren wij trouw aan onze filosofie en doen alles om aan de verleiding van meer, meer, meer te weerstaan. Ik hou van auto’s met een eenvoudig te begrijpen karakter, zodat je ze blindelings kan natekenen en ze vanzelf tijdlozer zijn. Dit is cruciaal, want facelifts zijn peperduur, terwijl ze steeds minder relevant worden nu we bijvoorbeeld het infotainmentsysteem modern houden met software-updates over the air.”

Nieuwe rit productiewagens

Als we hem spreken, is Page druk met een nieuwe rits productiewagens, die men voor het gemak graag bestempelt als de tweede generatie na de grote ommekeer. Hoewel het blanco vel niet langer maagdelijk is, vindt Page deze fase minstens even opwindend. “De vormtaal wordt uiteraard een evolutie. Toch is de uitdaging gigantisch, nu we volop afzwenken naar elektrificatie en naar een nieuwe wereld waarin alle regels op de schop gaan. Sowieso krijgen we heel andere proporties zonder zo’n enorme verbrandingsmotor voorin, terwijl user experiences en duurzaamheid voortdurend aan belang winnen”

Robin Page Volvo Lies de Mol

Wie is Robin Page? 

Robin Page werd in 1971 in Coventry geboren. Na zijn studie begon hij in 1995 als interieurdesigner bij Bentley. Daar groeide hij uit tot hoofd interieurdesign voordat hij in 2013 verkaste naar Volvo. Sinds 2017 is hij daar verantwoordelijk voor interieur en exterieur.

Lees het volledige interview met veel meer fotografie in Autovisie magazine. Dat is te koop in de supermarkt, of beter nog, sluit een (digitaal) abonnement af!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.