De rit | Dimitri Göbel: ‘Heel veel mensen snappen de eenvoud niet’
Na meer dan 25 jaar is de Burton Car Company verkocht. Tijd om terug te kijken met het creatieve brein van de Burton–broers, Dimitri Göbel. Een man bij wie het draait om techniek en design.
Duizenden onderdelen
“Hier begon het ooit mee”, zegt Dimitri en hij geeft me een piepklein chokeveertje voor een 2CV. “Eerst haalde ik die veertjes zelf uit de bakken met gebruikte carburateurs. Maar die waren gauw op. Nu maken we alles wat je in dit schap ziet, zelf”. Een wereldbusiness, zo blijkt, want de productie van Burton–onderdelen gebeurt op heel wat plaatsen op deze planeet. De Rit met Dimitri Göbel start niet in een showroom of achter het stuur van een auto, maar in het magazijn tussen duizenden onderdelen en de mensen die daar werken. Daar blijkt deze Göbel-broer in zijn element, want hij geeft me onderdeel na onderdeel, steeds vaker in eigen verpakkingen van Burton 2CV Parts. Want Burton is nu heel groot, toonaangevend zelfs in de onderdelenwereld van 2CV’s.
Bekend door Burton sportauto
Toch werd het Göbel-duo bekend met het ontwerp en de productie van de Burton–sportauto op basis van de aloude Eend. Auto’s bouwen deden ze echter al veel eerder, want de broers Göbel hadden wat je noemt een vrije en creatieve jeugd. Niet zo verwonderlijk, met twee kunstenaars als ouders. Onder aan de trap, in een bescheiden toonzaal tussen latere Burtons, staat één van hun eerste jeugdauto’s, uiteraard volledig naar eigen ontwerp. Dimitri: “Deze heeft een stuurhuisje van een Daf 33. We waren toen een jaar of tien en mijn vader heeft geholpen om het voortreintje met die fuseepennen te maken.”
Je ei kwijtkunnen
Ik wilde een bouwpakket maken dat veel simpeler te bouwen was dan dat van de Lomax en waar je toch je ei in kwijtkon. Bij de Lomax moest je alles zelf bepalen. Terwijl ik vond dat de gaten voor het rempedaal en de stuurkolom er al in moesten zitten. En ook de montagepunten waar de koets op het chassis moest komen. Bovendien hebben we de positie van de verlichting meteen goed bepaald, zodat je ook niet meer met de keuringseisen kunt rommelen.” En dat werkte. “Kijk je nu naar de Burtons, dan zie je daar relatief veel mooi gebouwde auto’s tussen. En toch kunnen de klanten hun ei kwijt, maar binnen de marges van het basisontwerp.” Zo is de productuitstraling wat consistenter, en zien de Burtons er in grote lijnen hetzelfde uit, volgens Dimitri.
Meer
Wil je het complete interview met Dimitri Göbel lezen, koop dan Autovisie magazine of beter nog abonneer je. Met een digitaal abonnement heb je Autovisie altijd bij je: op je telefoon, tablet of computer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen