Martin Steijven: ‘Onze klanten zijn wel rijk, maar bijna nooit fout’
Wie in ons land een Aston Martin koopt, kan bijna niet om Martin Steijven heen. Hij is manager van distributiepunt Cito Motors in Eindhoven. Na bijna twee decennia stopt ‘the Dinosaur’, zoals ze de gepokt en gemazelde automan op de fabriek noemen.
Tussen alle Aston Martins en Rolls-Royces die in de showroom staan, valt één auto uit de toon. Het is een donkergrijze Bentley Mulsanne Speed. Maar negen maanden oud en met alle denkbare opties. Nieuw: 369.500 euro, nu een ton minder. Over afschrijving gesproken. Wie doet zoiets? Martin Steijven wordt er niet warm of koud van. Niet méér. Na twee decennia bivakkeren tussen de top van de Nederlandse autokopers is hij zo’n beetje alles gewend. “Ik weet niet of de eigenaar er niet tevreden mee was, maar dat hoeft helemaal niet. Waar het de meeste van onze klanten om gaat, is dat ze het mooiste en meest geweldige speeltje hebben. Komt er iets nieuwers, dan willen ze dat hebben en ruilen ze de vorige in. Die kerels moeten zichzelf toch ook wat gunnen? Vrouwen kunnen zich verliezen in kleren, sieraden, tassen… Maar wat hebben wij? Een klokje”, zegt Steijven, zijn Rolex om de pols dansend. “En een auto. Dat is het.”
”Wij verkopen auto’s die niemand nodig heeft”
Dat Martin Steijven in de auto’s eindigde, was allesbehalve vanzelfsprekend. Hij komt niet uit zo’n typische garagefamilie. Stond niet met zijn neus tegen raampjes van snelle wagens gedrukt om te kijken hoe hard die kon. En was ook geen jochie zoals hij ze nu zo vaak ziet. Knulletjes die timide om een folder komen vragen en die thuis als een kostbaar kleinood koesteren. Martin zat op de middelbare detailhandelschool. Waarom? Eigenlijk had hij zelf ook geen idee, maar dat de mooiste meisjes erheen gingen hielp. Onderdeel van de opleiding was een stagejaar. Steijven zag zich geen rookworsten verkopen in de Hema of sjaals aan de man brengen bij de Bijenkorf. Er was een list nodig. Die kwam in de vorm van een vacature bij de Opel-dealer.
Meer lezen over de klantenbenadering van Martin Steijven? Lees het complete artikel ‘De Rit: Martin Steijven’ (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan