De Skoda Enyaq RS iV is het alfamannetje onder de Enyaqs
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2F05_enyaq_rs_iv_8dc4a5b4-1920x1281-1.jpg)
De elektrische Skoda Enyaq is een succes, laten we daar niet omheen draaien. Op de snelweg, in de stad, overal zie je de stekker-SUV rijden. Maar in die inmiddels grote Enyaq-community kan er maar één het alfamannetje zijn. En dat is deze Skoda Enyaq RS iV met 299 pk.
Correctie: er staan twee alfamannetjes op de Skoda Enyaq-prijslijst, want de coupéversie is er al langer als sportieve RS. Het model werd in januari van dit jaar voorgesteld aan de pers en het publiek. Tien maanden later is het dus de beurt aan de reguliere Enyaq RS.
Skoda Enyaq RS met 299 pk en 460 Nm
Vanaf hier kunnen we ons eerdere nieuwsbericht uit januari zowat woord voor woord overnemen, want er is veel hetzelfde. De Enyaq RS heeft twee elektromotoren die samen goed zijn voor 299 pk en 460 Nm.
Nieuwe software Skoda Enyaq ook voor eerdere types beschikbaar
Zijn topsnelheid is begrensd op 180 km/h en ligt daarmee 20 km/h hoger dan die van de reguliere Enyaq-modellen. De Enyaq RS en Coupé RS zijn even snel, met een sprint van 0 naar 100 km/h in 6,5 seconden.
Actieradius van de Coupé is iets groter
Is er nog een verschil tussen de twee? Ja, al is het niet zo groot. De actieradius van de Enyaq RS is maximaal 500 kilometer. De Coupé komt op papier 5 kilometer verder, waarschijnlijk door zijn betere stroomlijn.
Gaat dit de bestverkochte EV van 2022 worden? – Skoda Enyaq Coupé
Beide Skoda’s zijn vlot weg bij het stoplicht, maar blijven een beetje achter als het op snelladen aankomt. Aan de juiste laadpaal bereiken ze 135 kW maximaal. Dat is lager dan de concurrentie, die in sommige gevallen (Hyundai, Kia, Tesla) al over de 200 kW gaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq
-
Skoda komt met zevenzits Hyundai Ioniq 9- en Kia EV9-concurrent
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Skoda is niet boos op ons, maar wel teleurgesteld
-
Bij Skoda verdwijnen meer dan 8.000 banen
-
Test Skoda Elroq: in de juiste configuratie veel auto voor het geld
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
De vernieuwde Skoda Enyaq lijdt gezichtsverlies
-
Aan de ruimte van deze occasion kan geen concurrent tippen
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden