De snelst ladende elektrische raceauto komt uit Nederland
Studenten van de TU Eindhoven laten een nieuwe elektrische raceauto zien, genaamd de inMotion. Die elektrische auto is de snelst ladende van het circuit! Althans, als je het vergelijkt met andere auto’s voor langeafstandsraces.
Het inMotion-team startte in november 2022 met het ontwerpen en produceren van het nieuwe batterijpakket. Dit deed het team met meer dan dertig studenten. De EV is niet zomaar een schoolprojectje. Het resultaat is de snelst ladende raceauto!
Elektrische auto supersnel te laden
Hoe snel is de batterij van deze Nederlandse raceauto dan vol als je ‘m aan de stekker hangt? Het accupakket heeft een maximaal laadvermogen van 322 kW. Met een capaciteit van 29,2 kWh is de batterij in slechts 3 minuten en 56 seconden opgeladen. De actieradius bedraagt zo’n 250 kilometer.
Onbemande raceauto uit Eindhoven scheurt over bekend Formule 1-circuit
Betere koeling voor de batterijen
De accudegradatie is volgens het team minimaal, zo blijkt uit een test van slechts 24 uur. Teammanager Julia Niemeijer legt uit: “In het verleden hebben wij een innovatieve koeltechnologie ontwikkeld, waarbij platen gevuld met koelvloeistof tussen de modules met cellen zijn geplaatst. Als je de warmte zo goed mogelijk uit het batterijpakket wilt halen, dan wil je dat je zo dicht mogelijk bij de batterijcellen gaat koelen.”
“De afgelopen tijd hebben wij daarom een methode ontwikkeld waardoor we op celniveau kunnen koelen, waarbij er ook daadwerkelijk koelvloeistof tussen elke cel stroomt. Dit betekent dat we nog meer warmte uit het pakket kunnen trekken. Dat heeft een enorm positief effect op de levensduur en het herhaaldelijk snelladen”, stelt Niemeijer.
Techniek in een LMP3-raceauto
Het doel van het InMotion-team is om laden net zo snel te maken als een tankbeurt. Met een tijd van minder dan 4 minuten komt het al akelig dichtbij. Of de techniek ook op langere termijn stand houdt, moet nog blijken.
De technisch is geïmplementeerd in een LMP3-auto. In deze raceklasse worden prototypes gereden door jonge coureurs en nieuwe teams. De klasse is een soort opstapje richting de 24 uur van Le Mans. De bekendste 24-uursrace is dan ook de uiteindelijke droom van het team.