De spectaculaire, ‘nieuwe’ Lamborghini Diablo verleidt ons tot duivelsverering
Het fenomeen restomod snappen wij wel. Je wilt wel de looks van een klassieker, maar niet de achterhaalde techniek en de ouderwetse rijervaring, dus ga je voor een gemoderniseerd exemplaar, zoals deze waanzinnige Lamborghini Diablo van Eccentrica.
De Lamborghini Diablo was in de jaren negentig de opvolger van de legendarische Countach. Hij had een moeilijke ontstaansgeschiedenis, want in 1987 was Chrysler – toen de nieuwe eigenaar van Lamborghini – niet tevreden met het design van meesterontwerper Marcello Gandini.
Lamborghini Diablo getekend in Detroit
De uiteindelijke productieversie van de Diablo werd in het weinig glamoureuze Detroit getekend, door Chrysler-designer Tom Gale. Gandini gebruikte zijn originele ontwerp voor de Cizeta-Moroder V16T, waar slechts een handjevol exemplaren van gebouwd zijn.
Achter in de ‘reguliere’ Diablo ligt een 5,7-liter V12 met 492 pk. Later kwamen er sterkere versies, met 530 en zelfs 603 pk. In 1999 moesten de klapkoplampen van het eerste model wijken voor de lichtunits van de Nissan 300ZX. Een zwart stripje erboven verbergt het Nissan-logo.
Nog meer tranen, Lamborghini neemt afscheid van belangrijke aandrijflijn
Ontwikkeld door Lamborghini-verzamelaar
Deze restomod komt niet van Lamborghini zelf, zoals de Countach LPI 800-4 uit 2021, maar is het product van een Italiaans bedrijfje: Eccentrica. Het is opgericht door de Italiaanse interieurdesigner en Lamborghini-verzamelaar Emanuel Colombini.
Hij heeft goede mensen om zich heen verzameld, want zijn partner, Carlo Borromeo, is de ontwerper achter de geweldige Porsche 928 van Nardone Automotive en de Lancia Delta van Automobili Amos.
Gebaseerd op een model met klapkoplampen
De Diablo van Eccentrica is gebaseerd op een vroeg model, dus nog met klapkoplampen. Die laatste hebben plaatsgemaakt voor led-verlichting en ook zijn er allerlei wijzigingen gedaan aan de bumpers, de zijskirts, de motorkap en de achterzijde.
We kunnen overigens beter opsommen wat er niet veranderd is, want als je goed kijkt, heeft Eccentrica aan alle uiterlijke kenmerken gesleuteld. Het geheel oogt fraai en bruut, al zijn we niet helemaal overtuigd van de 19-inch lichtmetalen wielen, die wat goedkoop ogen.
Volledig digitaal dashboard met 80s-graphics
In de cabine is de oude Diablo niet eens meer te herkennen. Het volledige dashboard ging op de schop. Erg fraai zijn de digitale meters, die duidelijk met een jaren tachtig-sausje zijn overgoten. Plastic vind je weinig in de vernieuwde Lambo, wel veel alcantara, aluminium, carbon en leer.
Wil jij nog een Lamborghini Huracán kopen? Dan heb je pech gehad!
Atmosferische V12 met nu 550 pk en 600 Nm
De krachtbron achter in de Eccentrica is in de basis hetzelfde als in het origineel. Door technische aanpassingen aan onder meer de kleppen en nokkenassen produceert de 5,7-liter V12 nu 550 pk en 600 Nm.
Van deze 335 km/h snelle Lamborghini Diablo, die in 3,5 seconden naar 100 km/h sprint, worden slechts negentien stuks gemaakt. Voor een Diablo uit de jaren negentig ben je tweedehands tussen de 250.000 en 450.000 euro kwijt. De Eccentrica kost minstens 1,2 miljoen euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Rijtest Lamborghini Urus SE: krachtigste en wildste ooit
-
Vergeet de Urus! Deze Lamborghini is de ultieme SUV | Sjoerds Weetjes 414
-
Zien: kleuter rijdt 300+ km/h in peperdure Lamborghini
-
Zo ziet een stationwagon van Lamborghini eruit
-
Deze ‘Lamborghini’ heeft te veel cilinders en is van een sultan geweest
-
Waarom de Lamborghini Gallardo niet altijd uit Italië komt | Sjoerds Weetjes 408
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken