De straatracer is terug: Dodge Viper ACR
Dodge wil maar wat graag potentiële Corvette Z06-kopers weglokken in de Chevrolet-showrooms en stuurt daarom de Viper American Club Racer (ACR) op oorlogspad. Jawel, de straatracer is terug van weggeweest.
Het recept van de Viper geniet inmiddels wereldwijd bekendheid. De fijnproevers weten dan ook direct dat onder de langgerekte motorkap van deze Viper ACR een moddervette V10-motor ligt. De tienpitter heeft een inhoud van 8,4 liter en levert 653 pk en 812 Nm trekkracht. Daarmee is de krachtbron niet anders dan een standaard Viper. Ook de zestraps handgeschakelde Tremec TR6060-transmissie bleef ongewijzigd. De verschillen zitten hem vooral in de remmerij, het toevoegen van extreem spoilerwerk en wijzigingen aan het onderstel.
“Bij 285 km/h genereert de achtervleugel bijna 1.000 kilo downforce.”
De meest belangrijke functievan het gewijzigde bumperwerk is het genereren van extra downforce. Neem de achtervleugel, die bij een snelheid van 285 km/h nagenoeg 1.000 kilo downforce creëert. En dat is veel, heel veel! Maar voordat je dit in de kroeg kan vertellen aan kameraden, dan is het noodzakelijk om het optionele Extreme Aero Package te bestellen, want alleen dan krijg je die extreem instelbare, brede en vooral hoge achtervleugel.
De dempers van de Viper ACR hebben verschillende standen, zodat je op het circuit kunt genieten van een hardere en dus meer ideale afstemming. De reminstallatie is afkomstig van Brembo. De koolstofvezelkeramische remschijven zijn niet alleen lichter, maar ook ongevoelig voor fading dat ontstaat door oververhitting van de remschijf. Niet eerder monteerde Dodge remschijven in dit formaat op een Viper. Voor hebben ze een diameter van 390 mm, achter 360 mm. Rollen doet de Viper ACR op Kumho Ecsta V720 performancebanden in de maat 295/25/R19 voor en 355/30/R19 achter.
Het interieur is nagenoeg gelijk gebleven, alleen heeft Dodge wel lichtgewicht vloermatten geplaatst. De productie van de Dodge Viper ACR start in het derde kwartaal van dit jaar in Detroit. De supercar wordt met de hand gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten