De Super Cooper Type S is een angstaanjagende Mini
Soms komen er krankzinnige creaties aan je neus voorbij. Denk daarbij aan een koolstofvezel Ford Mustang met meer dan 900 pk, of de extreem snelle Rimac C_Two. Eigenlijk auto’s waar je bijna niet in durft te rijden. Vandaag is weer zo’n dag.
Deze keer is dat echter geen grote coupé met een dikke V8 in het vooronder. Ook geen volledig elektrische auto, en ook geen absurd krachtige, hoge pick-up die overal heen kan rijden. Nee, het is misschien wel een van de kleinste auto’s die je op de weg tegenkomt: de Mini Cooper. Maar hoe kun je zo’n autootje nou omtoveren tot een krankzinnig en angstaanjagend apparaat? Daar heeft het Amerikaanse Gildred Racing het antwoord op.
Super Cooper Type S
Dat komt in de vorm van de tot 10 stuks gelimiteerde Super Cooper Type S. Deze is gebaseerd op de derde generatie (vanaf 1997) Mini Cooper, een echt kleine Mini dus. Standaard ligt het leeggewicht van zo’n Mini rond de 670 kilogram. Onderhuids is echter niks meer origineel gelaten aan het kleintje. Niet onder de originele motorkap, maar op de plek van de achterbank, ligt nu een 3,2-liter V6 van Acura. Normaal gesproken goed voor zo’n 264 pk en 315 Nm, maar dat was blijkbaar niet goed genoeg. Gildred Racing heeft er onder meer een supercharger van Rotrex opgeschroefd, net als een aangepaste intercooler en krukas en een set nieuwe zuigers. Inclusief een handbak met zes verzetten komt er nu via de achterwielen 507 pk en 520 Nm koppel op de straat, waardoor de kleine Brit vanuit stilstand onder de vier seconden op 100 km/h komt.
Aan de buitenkant zien we dus een Mini uit 1997, de Sport (S)-variant om precies te zijn. Bredere wielkasten geven het autootje een gespierder uiterlijk, terwijl het chroom op de bumpers, buitenspiegels en rondom de koplampen zwart is gemaakt om de sportiviteit te benadrukken. Achter de 13-inch wielen schuilen performance remschijven en -blokken van Wilwood. In de wielkasten zijn instelbare schokbrekers te vinden voor de meer ervaren coureurs. Het interieur is mooi aangekleed met leer en suède, en een set Recaro-kuipstoelen moeten de bestuurder en bijrijder in de bocht op z’n plek houden. Uiteraard kunnen klanten zelf ook aangeven wat zij graag willen aan kleuren en materialen.
Luxe aankleding
Daar stopt het nog niet, want je kunt de Super Cooper Type S nog verder aankleden. Op de optielijst vinden we onder meer een iPad Pro op het dashboard, elektrische ramen, een startknop, airco, ledkoplampen en een modern audiosysteem. Een vol aangeklede Super Cooper Type S moet rond de $150.000 kosten, wat omgerekend bijna €134.000 is. Heb jij dat over voor zo’n absolute wolf in schaapskleren?
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar