De Tomaso is na Italiaans, Chinees en Amerikaans nu ook Duits
Het roemruchte De Tomaso startte ooit in Italië, maar heeft inmiddels ook flinke Chinese en Amerikaanse invloeden. Dit jaar gaat het merk ook werken aan een Duitse nationaliteit.
De fabrikant, inmiddels onderdeel en eigendom van een enorme Chinese partij, gaat namelijk een fabriek openen nabij de Nürburgring. Men bouwt momenteel een productiefaciliteit nabij het fameuze Duitse asfalt, waar de P72 dit jaar nog in productie moet gaan. Overigens werkt het voor de productiefaciliteit samen met de Capricorn Group, een bekende specialist in de autowereld.
Productie in de VS
Die Duitse plannen komen overigens wel een beetje uit de lucht vallen. Eind 2020 liet De Tomaso namelijk weten dat het van plan was om een ontwikkelings- en productiefaciliteit in de Verenigde Staten te openen. De coronapandemie maakten die plannen echter lastig, zo vertelt de fabrikant in diens persbericht. Ondanks het contract met Capricorn en de nieuwe faciliteit zegt De Tomaso partners in de Verenigde Staten te blijven onderhouden ‘om onze aanwezigheid in Noord-Amerika uit te breiden’.
Vanaf de zomer van 2022 zal de nieuwe fabriek van De Tomaso en Capricorn actief zijn. Daar begint het dan aan de bouw van 72 exemplaren van de P72, die overigens allemaal al verkocht zijn. Meerdere daarvan zijn door importeur Louwman Exclusive in Europa verkocht, ook aan Nederlandse kopers. De fabrikant is ook niet van plan om meer auto’s te bouwen dan gepland, dus wie nu nog hebberig wordt van de P72, heeft pech.
Nieuw koolstofvezel chassis
Capricorn is overigens verantwoordelijk voor de ontwikkeling en finetuning van een nieuw chassis en wielophanging, zo meldden beide partijen onlangs. Best opmerkelijk, aangezien De Tomaso al een koolstofvezel chassis gebruikte voor de prototypes van de P72. Nu, en dus vrij laat in het ontwikkelingsproces, kiest de fabrikant dus nog voor een andere basis. Dat komt omdat het er gedurende de ontwikkeling van de auto achter kwam dat er veel verbetering nodig was, onder andere op het gebied van binnenruimte. Er is nu 10 centimeter meer been- en 5 centimeter meer hoofdruimte in de fraai gelijnde hypercar, zonder dat de proporties van de auto zijn gewijzigd.
Motorisch verandert er niets aan de P72, want De Tomaso gebruikt nog altijd de 700 pk sterke Ford-V8 die onder handen is genomen door Roush. Historisch verantwoord, want de Pantera, veruit de bekendste auto van het Italiaanse merk, had ook een V8 van Ford.
Productie De Tomaso P72
De Tomaso begint dus dit jaar met de productie van de P72. De eerste exemplaren van de hypercar staan in de eerste helft van 2023 op de stoep bij hun eigenaren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8