De vernieuwde F1 Safety Car: Mercedes-AMG GT-R
Alweer sinds 2015 zet Mercedes-Benz als Safety Car voor de Formule 1 zijn AMG-sportwagen in. In eerste instantie als GT-S, later (2019) als GT-R. Ook in het 2021-seizoen treedt de GT-R aan, maar ditmaal in een iets andere outfit.
Waar Mercedes-Benz afgelopen jaar al voor de Formule 1-auto’s zelf van kleurstelling veranderde, komt de allernieuwste ‘Official Safety Car’ plús de ‘Medical Cars’ van de Formule 1 in een gewijzigde kleurstelling op de baan. Het zilvergrijs van de Silberpfeile is ingeruild voor Ferrari-rood. Een eis van de organisator FIA? Welnee, een commerciële reden. Rood is de signatuur van Mercedes-AMG en symboliseert tevens een van de partners van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team. De Safety Car is dus niet alleen daar om de veiligheid voor het achterliggende veld te waarborgen, het is een rijdende reclamezuil. Naast de Safety Car heeft ook de Medical Car nu een commercieel trainingspak aangetrokken.
Exclusief voor Safety Car
Als we door de reclameverpakking heen kijken, zien we in het geval van de Safety Car de Mercedes-AMG GT-R. Alsof er een ontwikkelingsstop voor de motor door de FIA is afgegeven, treedt de GT-R ook dit seizoen aan met de 4,0-liter V8-motor. Het blok voorin levert 585 pk, die via de achterin geplaatste transmissie op de achterste wielen worden overgebracht. Afwijkend in vergelijking met het exemplaar voor de openbare weg is het roll-over protection-systeem. Uiteraard beschikt de Safety Car over harnas-gordels en een brandblusser. Op het dak staan zwaailampen en achterop is de vermelding ‘Safety Car’ aangebracht. Die extra’s zijn niet op de productieversie voorhanden uiteraard. Dit jaar zal Bernd Mayländer ook weer de veste chauffeur zijn om de Formule 1 in kritieke situaties te leiden.
FIA Medical Car
Voor de Medical Car blijft Mercedes-AMG trouw aan de C 63 S Estate. Met vaste chauffeur Alan van der Merwe volgt de ‘FIA Medical Car’ het veld bij de start. De Zuid-Afrikaan rijdt verder alleen wanneer er zich een ernstige aanrijding heeft voorgedaan. De In de 510 pk sterke stationwagon, die dit jaar aan zijn laatste seizoen toe is, zijn vier zitplaatsen aanwezig. Alle inzittenden beschikken over een eigen racestoel met vierpuntsgordels. Binnenin staan tevens extra schermen met op het ene display de televisieregistratie, op de andere een graphic met de posities van de verschillende F1-bolides. Ook hier staat op dak uiteraard een lichtbak.
Rood en groen
Zowel de Safety Car als de Medical Car van Mercedes-AMG rijdt dit jaar maar de helft van het aantal races. Aston Martin stelt eveneens een Safety Car en Medical Car beschikbaar, zoals bekend. De Benz en AM’s wisselen elkaar af. Bij de seizoenstart treedt Aston Martin met zijn Vantage en DBX aan. De twee vaste chauffeurs en medische teams stappen per race over in de andere auto.
Sinds 1996
Het nieuwe F1-seizoen gaat – zoals het er nu naar uitziet – op 28 maart van start met de Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix 2021. De tweede race heeft op 18 april in Imola plaats. Al sinds 1996 stelt Mercedes-Benz/Mercedes-AMG de beide veiligheidsauto’s beschikbaar. Het merk begon met een C 36 AMG.
Safety Car overzicht sinds 1996
Safety Car | Type (generatie) |
1996 | C 36 AMG (W 202) |
1997-1999 | CLK 55 AMG (C 208) |
2000 | CL 55 AMG (C 215) |
2001-2002 | SL 55 AMG (R 230) |
2003 | CLK 55 AMG (C 209) |
2004-2005 | SL 55 AMG (R 171) |
2006-2007 | CLK 63 AMG (C 209) |
2008-2009 | SL 63 AMG (R 230) |
2010-2012 | SLS AMG (C 197) |
2012 (German GP)-2014 | SLS AMG GT (C 197) |
2015-2018 | Mercedes-AMG GT S (C 190) |
2019-2021 | Mercedes-AMG GT R (C 190) |
Medical Car
Medical Car | Type (generatie) |
1996 | C 36 AMG (W 202) |
1997 | C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210) |
1998-2000 | C 55 AMG Estate (S 202) |
2001-2003 | C 32 AMG Estate (S 203) |
2004 – 2007 | C 55 AMG Estate (S 203) |
2008-2014 | C 63 AMG Estate (S 204) |
2015-2021 | Mercedes-AMG C 63 S Estate (S 205) |