De vernieuwde Mazda 2 is een koopje! En dat is behoorlijk deprimerend…
Huh?! Hoe kan het feit dat de vernieuwde Mazda 2 een koopje is nou deprimerend zijn? Het is toch juist fantastisch dat-ie lekker betaalbaar is…
Ja, maar zo betaalbaar is de Mazda 2 niet. Dat ligt niet aan Mazda en ook niet aan de auto zelf, maar aan het feit dat alle kleine autootjes niet meer te betalen zijn. Ruim 21.000 euro voor een b-segmenter! Oef…
Mazda 2 voordeliger dan concurrentie
Maar waarom noemen we de Mazda 2 dan toch een koopje? Omdat hij een stuk voordeliger in de markt is gezet dan de concurrentie. Voor een Ford Fiesta betaal je minimaal 26.450 euro. Een Peugeot 208 is er vanaf 24.050 euro en de Skoda Fabia kost 22.790 euro.
Met zijn vanafprijs van 21.290 euro zit de Mazda 2 dus goed. Er zijn nauwelijks tegenstrevers die kunnen tippen aan zijn prijs. De Citroën C3 is in de basis iets goedkoper (vanaf 19.990 euro), maar heeft een minder rijke uitrusting.
Herkenbaar aan zijn halfdichte grille
Hoe dan ook, door naar de vernieuwde 2. Je kunt hem – afhankelijk van de uitvoering – gemakkelijk onderscheiden van zijn voorganger. Het instapmodel Centre-Line en de Executive Line hebben een deels dichte grille.
Bestel je een optionele kleur, dan is de verdichting in wagenkleur gespoten en hebben ook de wieldoppen van de basisversie een aantal meegespoten spaken. Houd je het bij de standaardkleur, dan blijft de grille zwart.
Wankelmotor keert terug bij Mazda, maar niet op de manier hoe je wil
Alleen leverbaar met 90 pk leverende 1.5
Mazda levert de 2 met een 90 pk leverende 1,5-liter benzinemotor. De ook leverbare Mazda 2 Hybrid is gewoon een Toyota Yaris met een ander logo, die het merk waarschijnlijk alleen heeft geïntroduceerd om zijn CO2-uitstoot (fleet average) omlaag te brengen.
Mazda 2 is behoorlijk goed uitgerust
Voor 21.290 euro is de 2 goed uitgerust, met elektrisch bedienbare ramen voor en achter, cruise control, een touchscreen met Apple CarPlay en Android Auto, led-koplampen en een deels met leer bekleed interieur (stuur, pook, handremgreep).
De 25.290 euro kostende Exclusive-Line heeft lichtmetalen wielen, keyless entry, climate control, stoel- en stuurverwarming, een achteruitrijcamera, een licht- en regensensor, parkeersensoren achter en een automatisch dimmende binnenspiegel.
Deze bijzondere Mazda MX-5 Speedster gaat echt in productie!
Voor een sportievere look moet je de beide Homura-uitvoeringen hebben: de Homura voor 24.290 euro of de Homura Aka voor 26.290 euro. Die hebben geen halfdichte grille, maar een luchtrooster met een ‘gaas’ ervoor. Ze staan op zwarte wielen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Mazda-designer bevestigt: deze sportwagen is gemaakt voor productie
-
Meeste pk’s per euro: deze betaalbare occasion levert 800 pk!
-
Deze ruime occasion van 25.000 euro verdient de schoonheidsprijs
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Deze lekker rijdende occasion is een koopje voor 5.000 euro
-
Elektrische Mazda MX-30 is nu betaalbaar door giga-afschrijving
-
De Mazda CX-80 Plug-in Hybrid: zevenzitter met een zee van ruimte en volop luxe
-
De prachtige Mazda EZ-6 komt naar Europa! Gaan jullie ‘m leasen?
-
Wat is een wankelmotor? En welke auto’s hebben er een?
-
Mazda MX-6 vs. Rover 220 Turbo Coupé vs. Toyota Celica GT
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen