De verzamelaar: Autofolder Peugeot 505
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2FIMG_6160-e1432462812849.jpg)
Ik moet iets bekennen. Er was een tijd dat de Peugeot 505 mijn favoriete auto was. Vraag niet waarom, maar waarschijnlijk vanwege de donkerblauwe GTI zoals die in deze brochure prijkt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2FIMG_3926-e1432461867254.jpg)
Mijn ouders reden Peugeot en zij hebben er in de loop der jaren heel wat versleten. En was er een uitstapje naar een ander merk, dan stond er daarna wel weer een Peugeot voor de deur. Ook ooms en tantes reden in onze familie Peugeot. Als klein guppy heb ik op menig achterbank van een Peugeot gezeten, van de 204, 304, 404, 405 en 505. Of dat een Peugeot-gevoel in mij liet bloeien, weet ik niet. Maar het design van de modellen in die jaren zeventig en tachtig sprak mij enorm aan. Nog steeds overigens. De hoekige 604 stond toen hoog op mijn wensenlijstje om ooit te kopen, net als de 505 GTI.
Op de cover van deze brochure prijkt zo’n 505 GTI, nota bene in de mooiste tint die toen voorhanden was, blauw. De subtiele spoiler die tegen de achterklep was geplakt was een detail waaraan je de Franse limousine herkende. Anno 2015 zorgt het GTI-label niet voor het vuurwerk dat je bij de hedendaagse GTI verwacht. De 505 GTI beschikte over een 2,2 liter viercilinder met injectie en perste er 130 pk uit. Daarmee zat je dan toch in 10 hele tellen van stilstand op 100 km/h. Ten minste, als je de versie met handgeschakelde vijfbak had. De uitvoering met automaat deed 1,7 tel langer over de sprint. De topsnelheid lag op 185 km/h.
Ik kan me geen 505 GTI in de Peugeot-showroom herinneren, maar de showroom kan ik nog steeds uittekenen. De centrale entree met links en rechts de nieuwe modellen. Het folderrek stond halverwege de rechter muur, vlakbij de trap om naar de verkoopkantoren te gaan. Ik heb wat tijd onderaan die trap doorgebracht en het metalen folderrek rondjes laten draaien. Uit bescheidenheid vroeg ik altijd om één folder en dan keek ik snel welke ik de volgende keer moest vragen. Dat die verkopers nooit ziek van mij zijn geworden, is een wonder. Of waren het zulke professionals dat ze dat in ieder geval niet lieten merken. Zij wisten in ieder geval niet dat heel mijn familie Peugeot reed.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2FIMG_6158-e1432462745862.jpg)
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had