De vier opvallendste ‘baby-auto’s’: van Bugatti Type 35 tot uitvergrote RC-auto
Deze week deelde Bugatti het nieuws dat het de Baby II gaat uitleveren aan klanten. Een mooie reden om vandaag naar de opvallendste baby-auto’s te kijken.
Het recept voor een ‘baby-auto’: je neemt een auto, maakt die wat kleiner en laat daarbij de meest typerende kenmerken van die auto intact. De afgelopen tijd is dit fenomeen steeds populairder geworden en dus is het tijd om in de wereld van deze bijzondere auto’s te duiken.
1. Bugatti Baby II
Bij deze auto begon het allemaal: de Bugatti Baby II. Ettore Bugatti bouwde in 1926 een kleine replica van de Type 35 voor zijn zoon, en later ook voor klanten. Vorig jaar startte Bugatti in samenwerking met The Little Car Company met hetzelfde project als eerbetoon aan de oprichter van het Franse merk. Nu, om het jubileum van haar 110-jarige bestaan te vieren, heeft het officieel de eerste edities van deze Baby II geleverd aan klanten.
De Bugatti Baby II is ongeveer 25% kleiner dan het origineel. Het grootste verschil in deze kleine auto’s zit ‘m echter onder de motorkap. Waar de Type 35 een felle 2.0 liter 8-cilinder-in-één-lijn-motor had, zit er in deze Baby II een elektromotor. Middels een Speed Key kan het modelletje, dat slechts 230 kilogram weegt, een topsnelheid van liefst 70 km/h halen! Bugatti verkocht de modellen met een vanaf-prijs van 30.000 euro. Dat weerhield trouwe klanten overigens niet om er eentje te bestellen, want alle 500 exemplaren waren al snel verkocht.
2. Aston Martin DB5
Oorspronkelijk zou vorig jaar de nieuwe James Bond-film, No Time To Die, op het grote doek verschijnen. Inmiddels is de langverwachte 25e Bond-film meerdere keren uitgesteld vanwege de coronapandemie. Desondanks pakte Aston Martin vorig jaar goed uit met allerlei projecten. Zo maakte de Britse fabrikant de legendarische DB5 met werkende gadgets, welke voor 2,75 miljoen Britse pond verkocht werd.
3D-scan
Voor een andere project ging Aston Martin, net als Bugatti, een samenwerking aan met The Little Car Company. Ook zij maakten een replica van de Bond-auto en hebben deze laten krimpen zodat er kinderen in kunnen rijden. Om die DB5 zo authentiek mogelijk te maken, is deze gebaseerd op een 3D-scan van een originele Aston Martin DB5.
De DB5 Junior, zoals het model heet, is zo’n 3 meter lang en 1,1 meter breed. Daardoor is er binnenin genoeg ruimte om samen met je zoon of dochter plaats te nemen in de sportcabriolet. Het geheel weegt zo’n 270 kilogram, dankzij het aluminium chassis en de carrosserie die is vervaardigd uit composiet materiaal.
Een kleine elektromotor met een vermogen van 5 kW (6,8 pk) drijft enkel de achterwielen aan. De topsnelheid van de DB5 Junior bedraagt daardoor 48 km/h. Hij kan 16 tot 32 kilometer rijden op een volle acculading.
Het geintje kost minstens 35.000 pond, exclusief lokale belastingen. Daarna kun je nog losgaan op de optielijst, door bijvoorbeeld een persoonlijke kleur of kentekenplaat te bestellen. Wil je een nog extremere versie? Dan betaal je minstens 45.000 pond voor de DB5 Junior Vantage. Voor dat geld krijg je het dubbele vermogen, een extra batterij en een limited slip differentieel.
3. Blaze EV
Blaze is een fabrikant van elektrische scooters, maar is niet bang om buiten de gebaande paden te gaan. Zo presenteerde het eerder al de Next Cruiser, een mini-replica van de originele Jeeps. Ook levert het al een tijdje een elektrische trike. De Japanse scooterbouwer toverde dit jaar weer iets uit de hoge hoed.
De EV Classic is een heel klein model, maar groot genoeg voor een volwassene. Het design van de mini-EV is een eerbetoon aan de vooroorlogse race-auto’s, die allemaal een vergelijkbaar ‘sigaar-ontwerp’ hadden. Qua specificaties komt de Blaze niet in de buurt van die legendes. De topsnelheid bedraagt zo’n 50 km/h, terwijl het rijbereik rond de 50 kilometer ligt. Dat is waarschijnlijk wel snel genoeg, gezien het formaat van de auto.
De EV Classic is volledig elektrisch, weegt 200 kilogram en is in een uur of 8 op te laden. De kekke, grote auto (die een alternatief voor een scooter moet zijn) is 2,3 meter lang en 1,2 meter breed. Er is plek voor één persoon én ruimte voor een kenteken. Dat betekent dat je met deze vintage ‘racer’ de openbare weg op mag in Japan. De EV Classic kost omgerekend 7000 euro en is dus aanzienlijk goedkoper dan bovengenoemde baby-auto’s.
4. Tamiya Wild One MAX
Ten slotte nog het meest recente voorbeeld van een ‘baby-auto’: deze Tamiya Wild One MAX. Je raadt het al: deze is ook gemaakt door The Little Car Company. Maar het bedrijf heeft dan ook het opvallendste voor het laatst bewaard. Het gaat hier namelijk niet om het verkleinen van een straatauto, maar het vergroten van een van de populairste RC-auto’s ooit!
Geen afstandsbediening
De originele Tamiya Wild One werd in 1985 geproduceerd en was een ware hit. Zo’n grote hit zelfs dat het model in 2012 opnieuw uitgebracht werd. Voor de nieuwste versie heb je echter geen afstandsbediening nodig.
De Wild One MAX is een achterwielaangedreven, elektrische off-road-buggy. Het model is ongeveer 3,5 meter lang en weegt zo’n 250 kilogram. Deze auto zal dus niet in een doos in de speelgoedwinkel bij je in de buurt liggen.
Straatlegaal
Deze auto is geschikt voor kinderen en volwassenen. Het bedrijf geeft zelf aan dat het voor personen met een lengte tussen de 160 en 195 cm geschikt is. De standaardversie van de Wild One Max zal over 5,5 pk beschikken en kan een topsnelheid bereiken van 48 km/h. Op een acculading kan je wel 40 kilometer rijden, maar ook hier kan een upgrade gekozen worden zodat het bereik groter is. Daarnaast komen er een Tarmac Pack en drie Road Legal Packs waarbij het laatste, zoals de naam doet vermoeden, ervoor moet zorgen dat je deze uitvergrote RC-auto op de Europese of Amerikaanse wegen de sporen kan geven.
Deze Tamiya Wild One Max moet 7000 euro kosten, exclusief belastingen. Dat is dan voor de standaarversie van de baby-auto, de upgrades zullen uiteraard wat aan die prijs veranderen. Naar verwachting zullen ze in 2022 beschikbaar zijn.