Autovisie
Autovisie Nieuws 29 nov 2021
Leestijd: 4 minuten

De zeven kanshebbers voor de Auto van het Jaar 2022

Wie o wie lost de Toyota Yaris als Auto van het Jaar af? Eind februari weten we het. Vandaag maakt de organisatie van de belangrijkste autoverkiezing ter wereld de zeven kanshebbers bekend.

Toyota GR Yaris
Toyota Yaris

Peugeot 308

Eén, slechts één model strijdt om de felbegeerde Auto van het Jaar 2022-titel zonder puur als elektrische auto te zijn ontwikkeld. Dat is de Peugeot 308. De Fransoos komt later wel met een elektrische aandrijflijn, maar die elektroversie is nog volop in ontwikkeling. Mocht de Peugeot 308 de titel in de wacht slepen, dan treedt de volledig nieuwe middenklasser in de voetsporen van zijn voorgangers. De 307 en tweede generatie 308 wisten de titel al eerder te winnen, zoals bijvoorbeeld ook de 504, 405, 3008 en 208 dat deden.

Zes elektromodellen

De resterende zes kanshebbers zijn allemaal elektrische auto’s. Sterker nog, je kunt ze niet eens met een verbrandingsmotor krijgen. In alfabetische volgorde zijn het de Cupra Born, de Ford Mustang Mach-E, de Hyundai Ionic 5, de Kia EV6, de Renault Mégane e-Tech en de Skoda Enyaq.

Cupra Born

Mocht de Cupra Born het worden, dan is het voor het eerst dat het Spaanse label de prijs in de wacht sleept. Zelfs zustermerk Seat is het nog nooit gelukt. De Born is de sportieve broer van de Volkswagen ID.3. De Duitse uitgave deed in de 2021-editie mee en eindigde daarin als vierde. Ten opzichte van die vijfdeurs hatchback biedt de Born een licht aangepast front en onderstelkarakteristiek.

Skoda Enyaq

De technische basis deelt de Born overigens ook met een andere kandidaat, de Skoda Enyaq. De strakgelijnde SUV kan Skoda voor de eerste maal de prijs bezorgen. De Enyaq is Skoda’s eerste volledig elektrisch aangedreven model en staat binnenkort in twee carrosserievormen in de showroom. De SUV beet de spits af en daar komt een Coupé-variant naast.

Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6

Ook technisch aan elkaar gekoppeld zijn de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6, al betreft het hier puur de basis. De twee zijn ieders hun eigen weg gegaan, wat zichtbaar is in de carrosseriestijl en voelbaar in het rijkarakter. De twee vormen voor beide merken het uitgangspunt van een compleet modellengamma, die bij Hyundai onder de Ioniq-naam en bij Kia onder EV-label worden uitgezet. Hyundai won nog nooit de titel Auto van het Jaar. Of de bokaal van de 2022-editie naar Zuid-Korea gaat, weten we later. Mocht het zustermodel Kia EV6 de prijs winnen, dan vormt dat een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Hyundai. De twee mogen dan aan elkaar gelieerd zijn, de twee concurreren nog altijd met elkaar.

Ford Mustang Mach-e

Eén kanshebber komt uit Amerika en dat is de Ford Mustang Mach-E. Hoewel de auto in Mexico wordt gebouwd, ligt de verantwoordelijkheid van de complete ontwikkeling in de Verenigde Staten. Ook de Mustang Mach-e bestaat er alleen als elektrisch aangedreven model. Er zijn meerdere aandrijflijnen beschikbaar. Het topmodel is de GT, die over de krachtigste elektromotoren uit de reeks van de Mustang Mach-e beschikt. Ford-topman Bill Ford eiste dat wanneer de naam Mustang voor het model werd gebruikt, er ook een sportieve GT-versie moest komen. En zo geschiedde.

coty car of the year auto van het jaar

Renault Mégane E-tech Electric

Waar ook Ford grossiert in overwinningen, is ook Renault altijd een sterke kandidaat. Het is nog de vraag of de compleet nieuwe Mégane net als de allereerste generatie de hoogste podiumplaats betreedt. De elektro-auto komt binnenkort op de markt. Hij debuteert als vijfdeurs hatchback en zal uiteindelijk in meerdere smaken beschikbaar zijn. Zo staat ook een SUV gepland. De Mégane E-tech is volledig als elektrische auto ontwikkeld, waarvoor Renault terugviel op alliantiepartners Nissan en Mitsubishi.

Eind februari

Wie van de zeven kanshebbers als winnaar uit de bus komt, weten we over precies drie maanden. Begin februari brengt de organisatie van de verkiezing de zeven kanshebbers bij elkaar, waarna de meer dan 60 juryleden nog drie weken de tijd hebben om hun keuze te maken. Op maandag 28 februari 2022 wordt de winnaar bekend gemaakt. Dat gebeurt net als in de jaren ervoor in de PalExpo in Genève, waar normaliter de Autosalon van Genève wordt gehouden. Tijdens de live-show worden de door de jury gegeven punten opgeteld. De winnaar wordt direct gekroond.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.