Deen met spierballen: Zenvo
Zenvo Automotive wil dolgraag een plek veroveren in de wereld van hypercars. Een wens die meer automerken hebben, maar uiteindelijk niet waar kunnen maken omdat verkopen uitblijven. Zenvo lijkt het echter te lukken.
Zenvo werd in 2007 opgericht door Troels Vollertsen, Jesper Jensen en Lasse Stenkilde. Vollertsen is het brein achter het Zenvo-project met enige ervaring in de wereld van rally en rallycross en tevens tuner van sportwagens in het Midden-Oosten. Jensen had een IT-bedrijf, verkocht de hele zaak op het juiste moment en werd zo miljonair. Vollertsen haalde hem over om in het Zenvo-project te stappen. Stenkilde is een engineer met expertise op het gebied van chassisbouw en sloot zich bij de twee heren aan.
Vijf letters
Waarom de naam Zenvo? Simpel. Troels gebruikt de eerste twee letters en laatste drie letters van zijn achternaam en maakt er Zenvo van. Samen met Jensen en Stenkilde en de twee designers Christian Brandt en Jesper Hermann ging hij aan de slag met het ontwikkelen van een hypercar met een vermogen van ongeveer 1.100 pk en een 0-100-sprint in minder dan drie seconden als alternatief voor auto’s van Koenigsegg, Pagani, Bugatti of SSC. Het was Troels’ droom. Een droom die ook werkelijkheid werd. Iets wat niet vaak gebeurt in de wereld van hypercars.
In 2008 hadden de heren een eerste prototype gebouwd: de ST1. Aan boord had de supercar een in eigen huis ontwikkelde 6,8 liter V8-motor met 1.000 pk. Een jaar later volgde tijdens de paraderit van de 24 Uren van Le Mans de onthulling, al was de ontwikkeling van de sportwagen nog lang niet afgerond. Pas in 2011 was de ST1 klaar voor verkoop.
“Vergeleken met Pagani’s en Koenigseggs, is de Zenvo ST1 goedkoop”
In productie-outfit is de ST1 nauwelijks anders dan het eerste prototype, alleen de aandrijflijn is bijgeschaafd, want de aluminium 6,8 V8 met supercharger en turbo levert 1.104 pk en 1.430 Nm trekkracht. Daarmee kan Zenvo één doelstelling afvinken: een motor met meer dan 1.100 pk. Het sprintcijfer naar 100 km/h in minder dan drie tellen bleef steken op drie seconden rond. Helaas niet onder ‘de drie’, maar allesbehalve behelpen. Leuk detail is dat het vermogen van de achtpitter is af te regelen. In standje ‘Wet’ levert de motor 650 pk, in ‘Sport’ 850 pk en in ‘Race’ 1.104 pk. Zenvo bouwt de sportwagen op een monocoque met stalen frames aan de voor- en achterzijde. Verder bestaat de Zenvo uit 69 carbon componenten wat het gewicht drukt. In totaal weegt de ST1 1.688 kilogram. In het interieur zijn materialen als alcantara en aluminium gebruikt.
Na de marktlancering in 2011 liep het niet echt storm. Pas in 2012 werd de eerste klantenauto afgeleverd. Zenvo verwacht in een productiecyclus van vijf jaar ongeveer 35 auto’s te bouwen. Daarvan zijn er ondertussen al vijf verkocht en twee gebouwd. Geen vetpot, maar Zenvo haalt er genoeg geld mee op om te kunnen overleven en nieuwe zaken te ontwikkelen.
De levertijd van de ST1 bedraagt ongeveer drie maanden. Dat is andere koek bij andere sportwagenbouwers, waar de levertijd kan oplopen van twaalf tot achttien maanden. Zenvo bouwt de ST1 echter al grotendeels voordat de auto is verkocht. De auto is dan voor 70 tot 80 procent gereed. Wanneer de koper zich aandient, is de auto technisch klaar. De klant kan vervolgens de laatste 20 tot 30 procent invullen door de interieurstof, de specifieke stitching en carrosseriekleur te kiezen.
Begin dit jaar onthulde Zenvo op de Autosalon van Genève een ST1 met enkele updates. Zo beschikt de sportwagen in het vervolg over een zeventraps automaat met schakelflippers van de Italiaanse fabrikant CIMA. Zenvo heeft hem zo aangepast dat ‘ie in 35 milliseconde van verzet wisselt. En ja, dat is snel. Zelfs zo snel dat de transmissie een van de snelst schakelende automaten met een enkele koppeling ter wereld is. Ook led-verlichting aan de voorzijde, high-beam-koplampen, een gewijzigde middenconsole en andere stoelen maken deel uit van de updates.
“Na de marktlancering in 2011 liep het niet echt storm”
De prijs van de ST1 komt uit op 800.000 euro exclusief belastingen. Vergeleken met Pagani’s en Koenigseggs is het daarmee een koopje, want die twee merken eisen een investering van minimaal één miljoen euro. Bij Zenvo ben je dus goedkoper uit en daarnaast is de ST1 nog exclusiever. Alle ST1’s worden door Zenvo Automotive A/S in het Deense Præstø gebouwd, maar de verkoop verloopt via Zenvo AG in Zug, Zwitserland. Een volgende, goedkopere sportwagen is al in ontwikkeling al wil Zenvo daar nog weinig over kwijt.