Definitief: Defender-ontwerp is geen eigendom van Land Rover
Het silhouette van de oude Defender zal iedereen vrijwel direct met Land Rover associeren. Toch heeft men in Engeland bepaald dat de vorm niet van de Britse fabrikant is.
Autofabrikanten die een bijzondere en geliefde creatie maken, willen maar wat graag dat die vorm ook hun eigendom is. Op die manier kunnen andere bedrijven geen gebruik maken van die vorm of het ontwerp. Denk bijvoorbeeld aan de Ferrari 250 GTO. Het ontwerp van die auto werd een paar jaar geleden als een kunstwerk verklaard, waardoor niemand anders dan Ferrari dat ontwerp in autovorm mag (re)creëren. Zoiets wilde Land Rover ook met de oude Defender doen.
Ineos Grenadier
Het is je vast niet ontgaan dat Ineos (je weet wel, dat Britse chemiebedrijf dat je ook terugvindt in de wielersport en de Formule 1) een tijdje terug de Grenadier presenteerde. Dat is een compromisloze 4×4, die beresterk moet zijn en het stokje van de oude Land Rover Defender moet overnemen.
Althans, dat was het plan van Jim Ratcliffe, de grote baas bij Ineos. Hij was zo gecharmeerd van de oude Defender en vond het jammer dat die inmiddels aan zijn einde was gekomen. Daarom vroeg hij Land Rover om het ontwerp van de Defender over te nemen en onder de naam van Ineos een volledig nieuwe en moderne versie van die terreinheld te bouwen.
Geen goed idee
Dat vond Land Rover geen goed idee, en dus moest Ratcliffe zelf aan de slag gaan. Het resultaat daarvan liet zijn bedrijf een tijdje terug zien. En tja, we kunnen niet ontkennen dat de Grenadier bijna identiek aan de vorm is van de oude Defender. Kijk naar de hoekige koets, de iconische heuplijn, de ruitjes in het dak en het wiel op de achterdeur.
Precies om die reden besloot Land Rover een tijdje terug al de rechten op die iconische Defender-vorm te krijgen. Met hetzelfde doel als Ferrari, zodat dus niemand dat legendarische ontwerp zou mogen gebruiken en er geld aan kan verdienen. In 2019 verloor het al een keer een zaak waarin het dat probeerde, maar daarna keerde de Britse fabrikant naar het Britse hooggerechtshof.
Niet distinctief genoeg
Maar helaas voor Land Rover verloor het nu ook die zaak. De rechter beoordeelde namelijk dat de vorm die Land Rover wil verdedigen ‘niet distinctief’ genoeg is. De gemiddelde consument hecht er niet al te veel waarde aan, zo luidde het statement. De autofabrikant zelf denkt daar anders over. “De Land Rover Defender is een iconisch voertuig dat onderdeel is van ons verleden, het heden en de toekomst. Zijn unieke vorm is direct herkenbaar en is over de hele wereld representatief voor ons merk”, zo liet het in een verklaring weten.
Dat betekent dus dat Ineos de Grenadier dus definitief en zonder zorgen kan gaan bouwen. Waar het dat gaat doen, is overigens nog onduidelijk. De gloednieuwe autofabrikant heeft faciliteiten in Portugal en in Wales, maar denkt er mogelijk ook aan om de Smart-fabriek in Hambach over te nemen voor de productie van de 4×4.