Definitief! Europa gooit flinke heffing op Chinese elektrische auto’s
De kogel is door de kerk. Europa komt met een forse importheffing – tot wel 38 procent – op Chinese elektrische auto’s. De maatregel gaat in juli al in. En dan is het wachten op vergeldingsacties uit Beijing.
Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat eigenlijk alle Chinese merken profiteren van oneerlijke subsidies door de Chinese overheid. Daardoor kunnen ze hun elektrische auto’s voor lagere prijzen aanbieden dan Westerse merken dat kunnen.
Vijf tariefniveaus elektrische auto’s
Het onderzoek is eind 2023 gestart en richtte zich op BYD, Geely (eigenaar van Lotus, Lynk & Co, Polestar en Volvo) en SAIC (bekend van MG). China heeft nu vier weken de tijd om het Europese bewijs te bekijken en daar weerwoord op te geven.
Europa introduceert meerdere tariefniveaus: 17,4 procent voor BYD, 20 procent voor Geely en 38,1 procent voor SAIC. Waarom daar een verschil in zit? Omdat alle drie inmiddels onderzocht zijn en in meer of mindere mate staatssteun blijken te ontvangen.
Westerse bedrijven die hun auto’s in China bouwen en importeren in de EU krijgen te maken met een extra tarief van 21 procent. Datzelfde percentage gaat gelden voor alle Chinese fabrikanten, anders dan BYD, Geely en SAIC, die meewerken aan een Europees onderzoek. Weigeren ze dat, dan gaat voor hen automatisch 38,1 procent gelden.
Belangrijk om te weten: de nieuwe tarieven komen bovenop het standaardpercentage van 10 procent wat voor alle fabrikanten van buiten de EU geldt. SAIC gaat dus 48,1 procent betalen.
‘Goedkope’ Porsche-concurrent uit China duikt plots op in Duitsland
In 2020 kwam 2,9 procent van alle elektrische auto’s in Europa uit China. Inmiddels is dat bijna een kwart. Dat betekent overigens niet dat zo’n 25 procent van de EV’s hier Chinees is, want Tesla en Volvo bouwen hun elektrische modellen bijvoorbeeld ook in China.
Vergeldingsmaatregelen uit China
Europese merken houden nu rekening met vergeldingsmaatregelen. De Chinese regering gaat nu zonder twijfel met heffingen op Europese producten komen. Niet per se op auto’s alleen, maar bijvoorbeeld ook op voedselproducten.
Ook heffingen in andere landen
Europa is niet de enige die maatregelen neemt om de influx van goedkope Chinese EV’s aan banden te leggen. Turkije kondigde deze week een importtarief van 40 procent aan. De Verenigde Staten komen zelfs met een heffing van 100 procent.